Mivel a környezetvédelemben fokozottan igaz az az általános tapasztalat, hogy minden összefügg mindennel, az ökocímkével minősített termékek és szolgáltatások zöldítő hatása általában túlmutat a szűken vett felhasználási területen, és adott esetben egész iparágakat érint, sőt közvetve vagy közvetetten a globális klímacélok elérésében is szerepet játszhat. A takarító szolgáltatások esetében sincs ez másképp, ahogy azt a továbbiakban érzékeltetjük:
- Bár a legtöbb takarítási munkálat elég jelentős környezetszennyező hatással jár, az ökocímkés takarító szolgáltatások esetében biztos lehet benne, hogy a felhasznált tisztítószerek legalább 50 %-a ökocímkés. A környezetbarát takarítás reményeink szerint egyre népszerűbbé válása tehát folyamatosan és jelentős mértékben szélesítheti a környezetbarát takarító szerek piacát, és zöldíti a tisztítószer gyártást, közvetetten pedig a teljes vegyipart.
- Mivel a környezetbarát takarításhoz használt textil kiegészítők, azaz kendők és felmosófejek legalább 50%-a a vízfelhasználás csökkentése érdekében mikroszálas kell legyen, és az ökocímke kritériumrendszere érdekeltté teszi a környezetbarát takarító cégeket az ökocímkés textilgyártókkal való együttműködésben, a környezetbarát takarító cégek működése a textilipart is zöldíti.
- Az ökocímke megszerzése érdekében a legalább EURO 6-os CO2 – kibocsátási szabványoknak megfelelő járműpark fokozatos kiépítésével a környezetbarát takarító cégek Európa – szerte komoly felvevőpiacai lehetnek a szokásosnál kisebb CO2 kibocsátású autóknak, e módon ösztönözve a valóban környezetbarát autóipar kialakítását.
Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk, hogy az ökocímkés minősítési rendszerben további plusz pontok járnak azért is, ha a takarító szolgáltatók rendelkeznek meghatározott szállítási tervvel az üzemanyag – fogyasztás lehető legalacsonyabb szinten tartása érdekében. Az ökocímkés takarítás ezzel a maga szerény módján hozzájárul az európai és a globális klímapolitikai célok, végső soron a klímasemlegesség eléréséhez is.
A fentiek miatt egyértelműen megállapítható, hogy amennyiben ön környezetbarát takarító szolgáltatást választ, és környezetbarát tisztítószereket használ, egész biztosan hozzájárul a környezet és világunk zöldítéséhez. Ez valóban az a terület, ahol minden kis lépés számít!
Ha azt akarja, hogy mások is megtudják, hogy ön takarító cége elkötelezett a környezetvédelem ügye iránt, válassza a “Környezetbarát szolgáltatás” védjegyet!
A Környezetbarát Szolgáltatás tanúsítvány garantálja, hogy a minősített takarító szolgáltatásnál
- a technológiák kiválasztásánál figyelembe veszik az épület egyedi takarítási igényeit és a környezetvédelmi szempontokat,
- minimalizálják a tisztítószerek és a fertőtlenítőszerek mennyiségét, és nem alkalmaznak veszélyes vegyi anyagokat
tartalmazó tisztítószereket,
- jelentős részben ökocímkés tisztítószereket
és papírárut, illetve energiatakarékos munkagépeket és járműveket használnak,
- törekednek a keletkező hulladék mennyiségének minimalizálására,
- szakképzett, több éves tapasztalattal
rendelkező dolgozókat foglalkoztatnak,
- fontos szempont a kezelt tárgyak, berendezések jó minősége és tartóssága
Pályázni kereskedelmi, intézményi, irodai és lakó-épületek takarításával lehet.
Figyelem: Az ipari üzemek takarítása, a fertőtlenítés, az alpinisták által végzett ablaktisztítás és a nem rendszeres takarítási szolgáltatások nem tartoznak a feltételrendszer hatókörébe.
Amennyiben egy vállalkozás egyidejűleg környezetbarát és nem környezetbarát szolgáltatást is nyújt, a minősítést csupán a minősítési kritériumoknak megfelelő szolgáltatásokra lehet kérni. Ennek feltétele, hogy a pályázatban és a cég nyilvántartásaiban a kétféle szolgáltatás egyértelműen el legyen különítve.
A pályázati feltételeket e dokumentumból ismerheti meg részletesen:
A benyújtott dokumentumok és a helyszíni ellenőrzés alapján készített szakértői vélemény szerint a Köt-Társ Service Kft.-nek az Upfield Hungary Kft. budapesti, Capital Square irodaházban lévő irodájában nyújtott takarítási szolgáltatása megfelel a környezetbarát takarítási szolgáltatásokra vonatkozó KT-64 feltételrendszerben foglalt követelményeknek.
2023. június 20-án ezért Lantos Csaba energiaügyi miniszter a Környezetbarát, környezetkímélő megkülönböztető jelzés használatának feltételrendszeréről szóló 29/1997. (VIII.29.) számú KTM rendelet 3.§-ának 7. bekezdésére figyelemmel a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. javaslata alapján 2023. december 31-ig tartó hatállyal engedélyezte a Köt-Társ Service KFT-nek a Környezetbarát Szolgáltatás védjegy használatát.
A miniszteri engedély alapján a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. 2031. december 31-ig érvényes védjegyhasználati szerződést kötött a Köt-Társ Service KFT-vel.
Ez úton is gratulálunk a cég minden munkatársának, valamint a környezetbarát megrendelőknek!
Az Európai Bizottság értékelése szerint a 2023. júniusában lejáró, a mosó- és tisztítószerek termékcsoportjaira vonatkozó ökocímkés feltételrendszerek esetében felülvizsgálatra van szükség a többi uniós szakpolitikával való összhang biztosítása és az ökocímke népszerűsítése érdekében. A felülvizsgálatok 2026-ig előirányzott elvégzéséig számos feltételrendszer érvényességi idejét meghosszabbították.
A mosó-és mosogatószerek termékcsoportjaira vonatkozó kritériumrendszerek 2026 végéig lesznek érvényesek
Az Európai Bizottság 2023. március 27-én keltezett, 2023/693. számú határozata szerint azért, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a felülvizsgálati folyamatok véglegesítésére, és a már ökocímkét szerzett gyártók számára biztosított legyen a piaci folytonosság a kritériumok jelenlegi és felülvizsgált változatai között, a »kézi mosogatószerekre«, az »ipari és intézményi felhasználásra szánt mosogatószerekre«, a »gépi mosogatószerekre«, a kemény felületekre szánt tisztítószerekre«a »mosószerekre«, »ipari és intézményi felhasználásra szánt mosószerekre« vonatkozó uniós ökocímke-kritériumok, valamint a kapcsolódó értékelési és ellenőrzési követelmények 2026. december 31-ig lesznek érvényesek.
Az ökocímkés takarítás feltételrendszere jelenleg naprakész
A beltéri takarítási szolgáltatások esetében a kritériumokat naprakésznek vélték, és azok a jelentés szerint valószínűleg azok is maradnak a következő években. Ezért a kapcsolódó kritériumok felülvizsgálata egy későbbi szakaszban kezdődhet meg, lehetővé téve a mosó- és tisztítószerekre vonatkozó, addigra már szükség szerint átdolgozott kritériumok alkalmazását.
A »beltéri takarítási szolgáltatások« termékcsoportra vonatkozó uniós ökocímke-kritériumok, valamint a kapcsolódó értékelési és ellenőrzési követelmények 2027. december 31-ig lesznek érvényesek.
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mit jelent, mit jelenthet valójában a "környezetbarát jelző a takarítás esetében, hiszen a takarító - és tisztítószerek legtöbbjéről köztudott, hogy a szennyvízbe kerülve komoly környezetkárosító hatást fejtenek ki. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért és mennyiben tényszerű állítás, hogy a környezetbarát takarító szerek és módszerek alkalmazása a szokásosnál kedvezőbb környezeti hatásai miatt segít természeti értékeink megőrzésében.
A leggyakrabban takarításra használt, foszfát – és ammóniatartalmú tisztítószerek a csatornákon át a természetes élővizekbe jutva elősegítik az algák és a barna, valamint zöldmoszatok gyors szaporodását, amelyek aztán gyakorlatilag megfojtják a többi, a biológiai tápláláklánc és az élővizek oxygénellátása szempontjából létfontosságú vízinövényt.
Mindemellett jelentős mértékű környezet – és levegőszennyezést okoz a termékek műanyag csomagolásának előállítása, majd a műanyag hulladék feldolgozása, valamint a takarítószerek gyakran távoli országokból való szállítása. A tömegesen használt tisztítószerek – és a takarításhoz használt, többnyire eldobható szerteágazó környezetkárosító hatása révén csökken a környezet ellenállóképessége, így az hosszútávon kevésbé tud ellenállni a klímaváltozás okozta hatásoknak is.
A minősítetten környezetbarát, azaz ökocímkés takarító cégek ezek helyett ahol csak lehet, kímélő és ökocímkés, környezet – és emberbarát tisztítószereket használnak, melyek az alapanyag – beszerzéstől az előállításon keresztül a felhasználásig minden életszakaszban bizonyítottan jóval kevésbé terhelik a környezetet, mint a hasonló hatású, „hagyományos” tisztítószerek. Az európai vagy magyar ökocímkével ellátott tisztítószerek legtöbbjét ráadásul akár Ön is megvásárolhatja a kereskedelemben, és használhatja az otthonában.
Az ökocímkés takarítás tehát jó az embernek, jó a környezetnek és jó a bútorainknak.
(Hogy a bútorainkra milyen hatással van a környezetbarát takarítás, azt majd egy következő cikkünkben mutatjuk be részleteiben.)
Fontos partnerünk, a Tudatos Vásárlók Egyesülete számszerűsítve állapította meg átfogó felmérésében, hogy „16 százalékkal bővült 2022-ben a környezetbarátként árult tisztítószerek piaca, ezzel az elmúlt 3 évben mintegy kétszeresére nőtt a teljes forgalmuk, ami tavaly közel 8,4 milliárd forintot tett ki”.
A vizsgálat azonban arra is rámutat, hogy a piaci igényekre válaszolva sajnos nemcsak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült, hanem tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek is.
Ahogy azt az utóbbi időben több cikkünkben bemutattuk, egyre több Magyarországon a minősítetten környezetbarát takarító cég, és ezek egyre gyakrabban használhatnak magyar cégek által gyártott ökocímkés takarító szereket.
Mivel a relevánsnak mondható felmérések szerint a fogyasztók döntő többsége Európa – szerte egyszerre aggódik a környezetéért és saját egészségéért, és egyre többen tudják, hogy takarítani nem egyszerű környezetbarát és emberre is veszélytelen módon, sokan megnyugszanak, ha ökocímkés tisztítószerre lelnek a vegyi áru – és háztartási boltok polcain, vagy minősítetten környezetbarát cégtől rendelhetnek takarítási szolgáltatást irodáikba vagy otthonaikba.
Sajnos e nyugalom azonban nem minden esetben megalapozott, hiszen a Tudatos Vásárlók Egyesületének felmérése szerint a tisztítószer – piacon tapasztalt növekedés döntő többségét, azaz mintegy 80 százalékát 2022-ben a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek adják. Európa-szerte a vizsgált esetek 42%-ában találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyeknek vélhetően nincs valós háttere vagy túlzóak, esetleg félrevezetőek a fogyasztó számára –és ez természetesen nem csupán a tisztítószerek piacára igaz.
A 65 ország fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő ICPEN (International Consumer Protection Enforcement Network) már 2020-ban kimutatta, hogy az internetes marketingben a zöld állítások 40 százaléka félrevezető lehet.
Ahogy a Nielsen piackutató cég felmérése mutatja, sokkal több a zöldnek mondott, ám ökocímkével nem minősített tisztítószer a piacon,
mint az akkreditált, gyártó cégektől és érdekcsoportoktól független laboratóriumok és minősítő szervezetek által bevizsgált termék
Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság a következőképpen foglalta össze a leggyakoribb „greenwashing” módszereket:
- egy valójában környezetszennyező eljárás környezetbarátnak feltüntetése: azaz olyan állítás, mely néhány termékjellemző alapján azt hirdeti, hogy egy termék környezetbarát, de ezzel figyelmen kívül hagy esetleg kimondottan fontos egyéb környezetvédelmi szempontokat;
- hiányzó bizonyítékok: olyan környezetvédelmi kijelentés, amely nem támasztható alá könnyen hozzáférhető adatokkal, vagy egy független harmadik fél által kiállított, megbízható tanúsítvánnyal;
- homályosság: rosszul megfogalmazott állítás, melynek valódi jelentését a fogyasztó várhatóan rosszul értelmezi majd;
- jogosulatlan jelölés: hamis címkék, illetve olyan díjak, melyeket a termék valójában sosem kapott meg.
Bár az eddigiekből is nyilvánvaló, hogy a hamis zöldítés szinte minden árukategóriát érint(het), cikkünk második a tudatos vásárlók Egyesületének tanácsait mutatjuk be, hogy mire figyeljen az a vásárló, aki tényleg környezetbarát tisztítószert keres.
Kapcsolódó tartalom:
Két új zöld útmutatót fogadott el a közbeszerzési tanács
Új ökocímkés takarító cég: Köt-Társ Service Kft.
Miért jó a környezetnek, ha környezetbarát módon takarítunk?
A magyarországi ökocímke rendszert üzemeltető Környezetbarát Termék és Európai Ökocímke Tanúsító Igazgatóság a Magyar Tisztítás-Technológiai Szövetség (MATISZ) szakmai támogatásával üzleti reggelisorozatot szervez a környezetbarát takarítási szolgáltatás népszerűsítéséért. A 2023-as évre az ország hét régiójába tervezett rendezvénysorozat célcsoportja egyrészt a közszférából és a gazdaság egyéb területeiről érkező megrendelőkből, másrészt a szolgáltatói oldal képviselőiből, harmadrészt azokból a kapcsolódó szolgáltatókból áll, akik alvállalkozóként vagy beszállítóként játszhatnak szerepet a környezetbarát takarítási szolgáltatás bevezetésében és működtetésében.
A regionális bemutatkozó reggelik célja a szolgáltatói és megrendelői oldal közötti kapcsolatteremtés, ismeretátadás és figyelemfelkeltés, lehetőleg kötetlen körülmények közt, oldott hangulatban. Szűk sajtónyilvánosság előtt kívánjuk felhívni a meghívottak figyelmét a környezetbarát takarítási szolgáltatás előnyeire és a minősítés megszerzésének lehetőségére. A szolgáltatói oldalnak szóló fő üzenetünk, hogy 'Ha azt akarja, hogy mások is megtudják, hogy az Ön takarító cége elkötelezett a környezetvédelem ügye iránt, válassza a “KÖRNYEZETBARÁT SZOLGÁLTATÁS” VÉDJEGYET!'”
A környezetbarát takarítás választásához szükséges döntést az ökocímke hivatalos weboldalán elérhető információkkal már most is segítjük, a tervezett eseményeken pedig tematikus kiadványt adunk róla a megjelenteknek.
A bemutatkozó reggelikről a regionális és az országos sajtó is tudósítani fog
Az ország hét régiójába tervezett eseményekről az Igazgatóság és a MATISZ weboldalán és online közösségi felületein, valamint a regionális és országos sajtóban értesítjük és tudósítjuk az érdeklődőket. A bemutatkozó reggelikre a helyi- és az országos média munkatársait is meghívjuk.
Az eseménysorozatot összefoglaló, online és nyomtatott formában elérhető anyagban majd széles körben megismerhetővé tesszük a környezetbarát takarítási szolgáltatás követelményrendszerét, továbbá a közönség elé tárjuk a megrendelői oldal általunk megismert igényeit és javaslatait.
Gyenge, tovább tart vele a takarítás, és még ráadásul drága is – így vélekedik a hazai lakosság a környezetbarát tisztítószerekről. Hogy ez mennyire csak városi legenda, azt a Tudatos Vásárlók Egyesülete laboratóriumi tesztjei bizonyítják. Az eddig vizsgált több mint 60 mosópor, folyékony mosószer és kézi mosogatószer tisztítási hatékonyságában a leghatékonyabb szerek között ökocímkés termékek szerepeltek, melyek ráadásul a közepes árkategóriában találhatók.
Mára már számos tudományos kutatás bizonyította a háztartási takarító- és tisztítószerek lehetséges egészségkárosító hatásait, ráadásul azt is tudjuk, hogy vizeinkbe jutva kíméletlenül pusztítják az élővilágot. A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Nielsen által 2019-ben végzett országos reprezentatív kutatás egyértelműen rámutatott arra, hogy habár a hazai vásárlóknak fontos a gyermekeik egészsége és a környezet védelme, ennek ellenére tisztítószer vásárlás során kevésbé veszik figyelembe, hogy az adott vegyszer környezetbarát termék-e vagy sem. Ennek legfőbb oka, hogy a környezetbarát tisztítószerekről a legtöbben azt gondolják, nem elég hatékonyak. A többség szerint, ha tisztaságot akarunk, akkor a jól bevált, brutális szerekhez kell nyúlnunk.
Még a környezettudatos vásárlók helyzetét is megnehezítik a jól hangzó, környezetbarát tulajdonságra utaló szlogenek, jelzések és színek használata, hovatovább nem csak az elnevezések, de a látszólag a minőséget garantáló termékcímkék közt is bőven találunk olyat, amely valójában semmilyen igazolt környezeti előnyt nem garantál. A TVE felmérése szerint a lakosság jelentős része az uniós ökocímkét, az EU Ecolabelt sem ismeri, holott itthon ez az egyik leggyakrabban elforduló hiteles ökocímke. Ezt azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló egyéb termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyet nem a gyártó adja saját magának.
Az ökoszer is elég hatékony? Igen!
A TVE arra volt kíváncsi, hogy a környezetbarát tisztítószerek valóban gyengébbek-e, azaz kevésbé jól tisztítanak, mint “hagyományos” társaik. Ennek érdekében magyar szupermarketekben és drogériákban kapható 13 mosóport, 25 mosógélt és 31 kézi mosogatószert teszteltek le laboratóriumban. A termékek között egyaránt voltak általánosan elterjedt bolti szerek és EU Ecolabel minősítéssel rendelkező környezetbarát termékek.
A mosópor és a mosógél esetében minden terméket ugyanannak a tesztnek vetettek alá: ugyanazzal a mosógéppel, ugyanazzal a programmal 40 fokon mosatták őket, betartva a gyártó által javasolt adagolást. A tesztmosáshoz mesterségesen szennyezett textilcsíkot használtak, amely különböző, a háztartásban leggyakrabban előforduló szennyeződéseket szimulálta.
A mosópor teszt abszolút győztese a Müller drogéria sajátmárkás terméke, az EU Ecolabel minősítéssel rendelkező Blink Ökomosópor lett. Ez a termék árban is abszolút versenyképes, ugyanis míg a reklámokból jól ismert márkák termékeiért kilogrammonként 1300 – 4000 forintot is elkérnek, addig a tesztben listavezető ökomosópor egységára 800 Ft.
A folyékony mosószer tesztben a Seventh Generation és a Denkmit nature folyékony mosószerei osztoznak az első helyen, mindkettő rendelkezik EU Ecolabel minősítéssel. Az előbbi 1700, a Denkmit 1000 Ft/liter egységáron kapható. A tesztben szereplő többi termék ára 600 – 12 000 Ft/liter között mozog.
A 31 kézi mosogatószer teszt esetében a zsíros műkosszal bekent tányérokat 40 fokos állóvízben mosogatták el. A Tudatos Vásárlók azt vizsgáltatták, mennyire hatékonyan tisztítanak, azaz hány tányér elmosogatására elegendőek. A DM drogérialánc sajátmárkás ökocímkés terméke, a Denkmit nature kézi mosogatószer messze felülmúlta a többi terméket, ráadásul 800 Ft-os literenkénti árával bőven az átlagárú termékek közé tartozik.
A Tudatos Vásárlók tesztsorozatában tehát már harmadszorra bizonyosodott be, hogy a fogyasztóknak nem kell aggódniuk a hiteles, minősített ökoszerek hatékonyságát illetően. Ezek éppen olyan jól, sőt, néha jobban tisztítanak, mint a közismertebb bolti szerek, ugyanakkor nem feltétlenül drágábbak az átlagos árú termékeknél.
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete
Keszthelyi Nikoletta környezetvédelemért felelős helyettes államtitkár asszony arra biztatja a környezettudatosan gondolkodó magyar vállalkozásokat, hogy válasszák és szerezzék meg minél többen az ökocímkét termékeik és szolgáltatásaik minősítéséhez. Hogy ez a fajta megkülönböztetés miért érdemes és fontos - főleg ma, amikor olyanok is beállítják környezetbarátnak a tevékenységüket, akik valójában nem azok -, azt meg is indokolta 2022. július 5-ei védjegyátadó beszédében:
"Nagy tisztelettel köszöntöm az ökocímke átadó résztvevőit, a díjazottakat és a sajtó képviselőit!
A fogyasztói társadalmunkban egyre többen választják a környezettudatos életmódot, és a fogyasztók mind sűrűbben hoznak környezettudatos döntéseket. Ennek eredményeként folyamatosan nő a kereslet az úgynevezett zöld termékek iránt. Ezzel a vállalkozások is tisztában vannak, ezért sokuk törekszik környezetbarát termék gyártására, vagy környezetbarát szolgáltatás biztosítására. A vállalkozások kereskedelmi kommunikációjában egyre hangsúlyosabban jelennek meg a zöld állítások, azaz a cégek igyekeznek vonzóbbá tenni a termékeiket, segíteni a fogyasztókat a tudatos vásárlói döntések meghozatalában.
"Sokan környezetbarátnak állítják be magukat a versenyelőny kedvéért, de ez nem mindig igaz"
Időnként azonban valótlanul állítják magukat környezetbarátnak. Az uniós felmérések szerint az ilyen állítások 42%-a hamis vagy megtévesztő. Ez a „zöldre festés” jelensége, amelynek lényege, hogy a vállalatok nem tesznek annyit a környezetért, mint amennyit állítanak. A „zöldre festés” egyre gyakoribb jelenség, mivel a fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket, így versenyelőnyt jelenthet egy-egy fenntarthatósággal kapcsolatos jel vagy állítás a termékeken.
"Az ökocímke hitelesen igazolja, hogy valaki valóban környezetbarát"
Szerencsére azonban már a magyarországi piacon is egyre több olyan vállalkozás van, aki a fenntarthatóságot, a környeztünk védelmét helyezi előtérbe és figyelembe veszi a fogyasztói igényeket is, emellett cselekvő módon a hétköznapi munkája során lépéseket tesz azért, hogy hitelességét igazolja.
Az ökocímkével ezt a hitelességet tudják bizonyítani a vállalkozások. Lehetőségük van a jelöléssel környezetvédelmi szempontok szerint megkülönböztetni terméküket és szolgáltatásukat az azonos piaci szegmensbe tartozó termékektől vagy szolgáltatásoktól, és egyértelművé tudják tenni a fogyasztóik számára, hogy elkötelezettek a környezetvédelem és fenntarthatóság iránt.
Az ökocímke minősítés bizonyítja egy terméken, hogy az átlagnál kevésbé terheli a környezetet, alacsonyabb levegő-, víz és talajszennyezést okoz, takarékosabban bánik a természeti erőforrásokkal, ráadásul ez a teljes életútra igaz a gyártástól a hulladékká válásig vagy újrahasznosításig. Emellett hozzájárul az energiatakarékossághoz és zajvédelemhez is.
"A környezetbarát védjegy segíti a tudatos fogyasztói döntéshozatalt"
Az ökocímke segíti a környezettudatos vásárlói döntés meghozatalát, hiszen a fogyasztók a címke láttán biztosak lehetnek abban, hogy a termék vagy szolgáltatás komoly követelményrendszernek felelt meg annak érdekében, hogy a védjegyhasználati jogot elnyerhesse, a fogyasztók ebben az esetben biztosan nem válnak a megtévesztő „zöldrefestés” áldozatává.
A magyar ökocímkét Környezetbarát Termék védjegynek hívjuk, a kocsánytalan tölgy jelöléssel láthatjuk. Bármely termékkel, csomagolással vagy szolgáltatással pályázhatnak rá önkéntesen a vállalkozások, a pályázat nyilvános és folyamatos, ezért ösztönözzük és felhívjuk a magyarországi környezettudatos cégeket arra, hogy minél többen válasszák a Környezetbarát Termék védjegyet környezeti elkötelezettségük igazolására, amellyel fogyasztóik elégedettségét is növelni tudják.
"A Lucart és a Granpol jó példa lehet a többi gyártónak és szolgáltatónak"
Ma két, a környezetvédelem ügye iránt elkötelezett vállalkozás kapja meg az ökocímke tanúsítványt.
A Lucart-csoport olasz családi vállalkozásként indult, mára már az első 10-ben van a világ papírgyártó cégei között, és nem csupán méretét és kapacitását tekintve tölt be vezető szerepet a papíriparban. Környezetvédelem iránti elkötelezettsége, valamint folyamatos innovációi is az élmezőnybe emelik. A cég magyarországi, nyergesújfalui leányvállalata hazánkban elsőként nyerte el még 2018-ban háztartási –és egészséghigiéniai papírtermékeire, azaz kéztörlőkre, toalettpapírokra, papírtörlőkre az uniós Ecolabel, azaz ökocímke minősítést, majd a megújított uniós feltételrendszernek is megfeleltette a hazánkban előállított termékeit. A cég termékeinek több mint 50%-a újrahasznosított papírból készül.
A több mint 100 főt foglalkoztató, 1990 óta működő Granpol Kft. egy, a fenntartható fejlődésért és a környezetvédelemért elkötelezett esztergomi magyar takarító vállalkozás a Környezetbarát Szolgáltatás védjegy tanúsítványt szerezte meg. Ez igazolja, hogy a cég három helyszínen, az Esztergomi Főszékesegyház Bazilikában, a Főszékesegyházi Kincstárban, valamint a székesfehérvári Prépost Gyűjteményi és Vagyonkezelő Központban minősített környezetbarát takarító szolgáltatást végez, ahol viselheti a magyar Környezetbarát Szolgáltatás védjegyet. A tanúsítvány garantálja, hogy nem alkalmaznak veszélyes vegyi anyagokat tartalmazó tisztítószereket, jelentős részben ökocímkés termékeket, és energiatakarékos munkagépeket, járműveket használ, törekszik a keletkező hulladék mennyiségének minimalizálására.
Bízom benne, hogy ezek a vállalkozások jó példaként szolgálnak a többi gyártó és szolgáltató előtt. Bíztatjuk a vállalkozásokat arra, hogy az ökocímkével, a Környezetbarát Termék tanúsítással igazolják versenytársaik és fogyasztóik felé azt az értéket, amelyet a fenntarthatóság és környezetünk védelme érdekében a mindennapokban képviselnek.
Emellett a vásárlókat is ösztönöznék arra, hogy környezettudatos döntéseik során figyeljenek az ökocímkés, környezetbarát termék és szolgáltatások jelölésekre, hiszen a fogyasztói döntéseikkel elmozdíthatják a gyártókat a környezetbarát technológiai megoldások és fejlesztések irányába.
A környezetbarát védjegyet és ökocímkét elnyert vállalkozásoknak gratulálok, és jó munkát kívánok."
Magyarország 2022 és 2027 közötti időszakra előirányzott Zöld Közbeszerzési Stratégiájának fő célja, hogy a környezetvédelmi szemléletű közbeszerzések tényleges elterjedésében valódi előrelépés legyen tapasztalható a következő években. Hogy hol tartunk most, és elősegítheti-e az általános zöldítést a kötelezés, és mely ágazatokban van lehetőség az előrelépésre, arról Dr. Havas-Kovács Gabriella, a Közbeszerzési Hatóság főosztályvezetője, Dr. Várhomoki-Molnár Márta, a miniszterelnökség főosztályvezetője, Dr. Hubay Ágnes, a Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetségének tagja, Paár Zoltán, a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség elnöke, valamint Barta Géza Róbert, a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. tanúsítási igazgatója beszélgetett a Közbeszerzési Hatóság 2023. május 11-i szakmai konferenciájának fenntartható közbeszerzésekről szóló kerekasztal beszélgetésén.
"Innen szép nyerni - és ehhez a stratégia már megvan"
A kerekasztal beszélgetés résztvevőinek egybehangzó véleménye szerint bizakodásra ad okot, hogy sok év munkájának eredményeként végre megszületett Magyarország Zöld Közbeszerzési Stratégiája, ám Dr. Havas-Kovács Gabriella főosztályvezető asszony rámutatott, hogy a zöld közbeszerzési szempontok gyakorlatba ültetéséhez komoly ismeretterjesztő tevékenységre van szükség. A Közbeszerzési Hatóság honlapján jelenleg is elérhető kutatás ennek jegyében a közbeszerzéssel bármilyen szinten foglalkozó szakemberek figyelmét igyekszik felhívni a zöld szempontok érvényesítésének lehetőségére. Biztató, hogy a közbeszerzésben érintett válaszadók jelentős része valamilyen szinten már ismeri a stratégiát, és tisztában van az ökocímkés termékek és szolgáltatások előnyeivel, ám például az Európai Unió Bizottságának GP követelményrendszerével a legtöbben azonban még nem találkoztak.
„Innen szép nyerni” – fogalmazott főosztályvezető asszony, s emlékeztette rá hallgatóit, hogy pár évvel ezelőtt még azt sem gondoltuk volna, hogy lesz végre Zöld Közbeszerzési Stratégiánk, ráadásul mára már az Unióban is egyre inkább előtérbe kerülnek a zöld kötelezettségek az Európai Bizottságban és a tagállamokban - köztük Magyarországon is - fontos viták zajlanak arról, hogy milyen mértékben lehet kötelezővé tenni a fenntarthatósági szempontok érvényesítését. A 2027-ig tervezett magyar stratégia magában hordozza ennek lehetőségét.
"Ott lehet kötelezni, ahol erre van módszertan és fogadókészség"
Dr. Várhomoki-Molnár Márta hangsúlyozta, hogy a stratégia megalkotóinak fő célja volt, hogy egységes keretbe foglalva és egy egységes cél érdekében megerősítsék a zöld közbeszerzést segítő intézkedéseket a közigazgatásban. Ehhez fel kellett térképezni, hol állunk jelenleg, azaz a hatályos vonatkozó jogszabályi környezetből mi következik és mindez mely területeken hogyan érvényesül, és melyek azok az uniós és hazai ágazati szakpolitikai területek, ahol a zöld közbeszerzés legalább részben már most is megjelenik. (Az okocimke.hu oldalon korábban részleteiben is bemutatott intézkedési tervből megismerhetők az ennek érdekében tervezett gyakorlati lépések.) Bár a stratégia 5. pontja valóban lehetővé tesz bizonyos ajánlatkérői körök esetében kötelezést, ez még előkészítői fázisban van. Ehhez kapcsolódóan abszolút cél, hogy olyan területeken alkalmazzanak elsőként kötelezést, ahol kidolgozott módszertanok formájában rendelkezésre állnak az új közbeszerzés alkalmazásának a gyakorlati erőfeltételei, és a piac is fogadóképes.
Az Unióban és Magyarországon is zöld áttörés várható
Mind az Unióban, mind Magyarországon meghatározó szempont a fenntarthatóság, ezért az Európai Unió jogszabályalkotó fórumain, tanácsi munkacsoportjaiban hasonló munka folyik, ráadásul a fenntarthatóság és ahhoz kapcsolódóan az energiahatékonyság szempontjából vizsgálják felül a jelenleg irányadó jogszabályokat. Kihirdetés előtt áll például az elemekről és a hulladékelemekről szóló rendelet. Egyre több ágazati jogszabály hatalmazza föl a Bizottságot a kötelező zöld közbeszerzési követelmények megfogalmazására. Nyilvánvaló, hogy Magyarországon is áttörés előtt állunk. Egyértelmű, hogy a korábban általánosságban elfogadott értelmezéssel szemben nem lehet pusztán azért zöld közbeszerzésnek tekinteni egy pályázati kiírást, mert tartalmaz környezetvédelmi, vagy bármilyen ágazati jogszabályban rögzített kötelezettséget. Igaz, hogy még az ilyen tágabb értelmezés mellett sem túlságosan nagy a zöld közbeszerzések aránya.
A Közbeszerzési Hatóság koordinálja a közbeszerzések zöldítését
Dr. Havas-Kovács Gabriella rámutatott, hogy az, hogy a Közbeszerzési Hatóságot a stratégia megalkotói felkérték egyfajta centrum szerepre, csak a megerősítése annak, amit eddig önként vállalt feladatkánt már 2018 óta végzett. A Zöld Közbeszerzési Kompetencia Központ megfelelő működése érdekében a Közbeszerzési Hatóság honlapján elérhető lesz minden, a környezetvédelmi szempontok gyakorlati, közbeszerzési eljárásokban való alkalmazásával kapcsolatos információ, jogszabály és képzés, valamint útmutató. Örvendetes, hogy már most is van olyan terület, ahol nem csupán a piac áll készen a kötelezésre, hanem kínálati oldalról is jó gyakorlatok vannak: ez pedig a takarítás.
"A zöld takarítás egyfajta gondolkodásmód eredménye, és nem drágább, mint a többi"
Paár Zoltán MATISZ - elnök szerint alapvető fontosságú tény, hogy a takarítás sem szakmailag, sem anyagilag nem túl elismert foglalkozás, annak ellenére, hogy minden létesítményben szükség van e szolgáltatásra. A Magyar Tisztítás - Technológiai Szövetség köztudomásúvá szeretné tenni, hogy jelentős különbség van takarítás és takarítás között, nem csupán a hozzáadott értékben, hanem például abban is, hogy az egyik takarítási módszerrel ekkora, a másikkal, azaz a valóban zöld takarítással pedig akkora, azaz jóval kisebb ökolábnyommal tudom kitakarítani ugyanazt a felületet. A takarítás ökolábnyoma ráadásul mérhető, és a MATISZ-nak van rá módszere, mellyel egyértelműen eldönthető, hogy egy szolgáltató csak a marketingjében zöld, vagy valójában annak tekinthető. A takarítás nem csupán attól lesz zöld, hogy zöld vegyszert használunk, vagy energiatakarékos gépeket , melyek terjedése amúgy is megállíthatatlan -, hanem a szolgáltatás zöldítése egyfajta gondolkodásmód eredménye. A takarítás esetében a járulékos költségek jelentős részének semmi köze nincs a zöld gondolkodáshoz. Az árat nem befolyásolja jelentős mértékben, hogy milyen vegyszert vagy tisztító anyagot használ valaki. Mára már a világ összes jelentős vegyszergyártója gyárt környezetbarát termékeket.
A technikai háttér, az eszközpark és a felhasznált anyagok fokozatos és általános zöldülése miatt gyakorlatilag egyértelműen kijelenthető, hogy a zöldítéstől a takarítás nem lesz sem drágább, sem bonyolultabb.
"A zöld takarítás iránti kereslet növekedése a kínálati oldal bővülését eredményezheti"
Az elmúlt öt-hat évben mindössze 3-4 olyan cég volt, amely hogy környezetbaráttá minősíttette magát és a tevékenységét a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft-vel, pedig számosan könnyedén megfelelhetnének a feltételeknek. A MATISZ elnökének álláspontja szerint azért ilyen alacsony a minősítetten környezetbarát szolgáltatók száma, mert "amíg a megrendelői oldal nem várja ezt el egy szolgáltatótól, addig a szolgáltató miért tenne érte többet"? Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb lesz az igény a zöld takarításra, annál több szolgáltató fogja megszerezni az ökocímkét.
"Legyen a környezetbarát takarítás az állatorvosi ló!"
Ma már eljutottunk oda, hogy egyes közbeszerzéseknél nem csak az ár a döntő, hanem mellé egy szakmai anyagot is kell adni, de nagyon-nagyon minimális az a közbeszerzés, ahol zöld szolgáltatást rendelnek. Mivel a szolgáltatók közt Magyarországon elsőként éppen a takarító cégek gondolták úgy, hogy kidolgoztatják a környezetbarát szolgáltatás védjegy megszerzéséhez szükséges kritériumrendszert, ha az Unióban és Magyarországon van ilyen elvárás, a szolgáltatások között szívesen lenne a takarítás az orvosi ló, melyen ugyancsak elsőként ki lehet próbálni a zöld közbeszerzési kötelezést.
"A közbeszerzések zöldüléséhez fontos az általános és folyamatos tájékoztatás"
Mivel nyilvánvaló, hogy az ajánlatkérők nagy része nem egy-egy területre specializálódik, hanem nagyon sokféle terméket és szolgáltatást szerez be, nem tudja és nem is akarja követni a piaci változásokat, mert arra sem ideje, sem energiája nincs, bár az internet világában a tájékozódás nem lehetetlen - érzékeltette a közbeszerzési kiírások zöldítésének alapvető akadályát Barta Géza Róbert, a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. tanúsítási igazgatója. Mivel a körforgásos gazdaság kialakításához égetően szükséges a zöld közbeszerzések elterjedése, olyan nyilvántartásokat és adatbázisokat kell létrehozni, melyekből a beszerzést kiírók számára rögtön megismerhetővé válik egy-egy termék vagy termékcsoport összes fontos környezeti jellemzője. Szükség van egy szakértői adattbázisra is, hogy legyen kihez fordulni a környezetvédelmi szempontokkal kapcsolatban, felmerülő kérdések megválaszolásáért. Mindemellett természetesen folyamatos képzéseket is kell tartanunk a zöldítés gyakorlati lehetőségeiről. A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. feladata például, hogy a Közbeszerzési Hatósággal együtt zöld közbeszerzési segédanyagokat és útmutatókat készítsen. Nyilvánvaló, hogy a zöldítésben részt vevő szervezeteknek együtt kell működniük a közbeszerzés Európai Unió által is elvárt professzionalizálásában, és ehhez egyebek mellett egy zöld közbeszerzési kézikönyv mielőbbi kialakításában. A Zöld Közbeszerzési Stratégia a tudásbázis kialakításához ad iránymutatást, határidőkkel és felelősökkel.
"Az ökocímke kritériumrendszerei megmutatják, mi mindent kell belefoglalni egy közbeszerzési kiírásba, hogy az valóban zöld legyen"
Az ökocimke követelményrendszer egy a cégektől független szakértők által előre rögzített dokumentum, amely teljes életciklus elemzés alapján áttekinti a termékek és szolgáltatások életútját. Értékeket határoz meg, követelményekkel teljesítendő kritériumokat fogalmaz meg, melyek világosak, megismerhetők és átadhatók. A minősítési folyamat hitelt érdemlően bemutatja, hogy egy termék vagy szolgáltatás mérhetően kevésbé terheli a környezetet, mint az ugyanolyan jellegű, ugyanazt a célt szolgáló egyéb termékek és szolgáltatások. Az ilyen módon kidolgozott ökocímke rendszer segíthet a szakembereknek abban, hogy egy zöld közbeszerzési kiírásba mit kell valójában belefoglalni követelményként.
"Aki ökocímkét szerzett, az bizonyítottan zöld"
A takarítási szolgáltatás esetében a kritériumrendszer megfogalmazza az energiatakarékossági, vegyszer - és géphasználati, valamint az energiatakarékossági előírásokat, előírja a hulladékkezelés megfelelő módját, és a mindehhez szükséges oktatásokat - ismertette röviden Barta Géza Róbert a MATISZ által a zöld közbeszerzések állatorvosi lovának szánt környezetbarát takarítási szolgáltatással kapcsolatban megfogalmazott elvárásokat, majd egyértelművé tette, hogy "ha valaki pályázik, és elnyeri az ökocímkét, akkor hitelt érdemlően igazolta, ráadásul egy független harmadik fél előtt, hogy megfelel a kiírásban szereplő mennyiségeknek, értékhatároknak és egyéb elvárásoknak. Ugyanez igaz természetesen a többi ökocímkére is."
"Fontos, hogy a kötelezés ne váratlanul érje a piaci szereplőket"
A beszélgetést összegző Dr. Havas-Kovács Gabriella fontosnak tartotta, hogy bár mind a stratégiából, mind az elhangzottakból az következik, hogy előbb-utóbb egyre több területen lesz zöldítési kötelezettség, az ne váratlanul érje se a pályázatot kiírókat, se a szolgáltatói oldal képviselőit. Legyen idejük a felkészülésre, és álljon a rendelkezésükre a megfelelő időben mindenféle szükséges segédanyag, útmutató, képzési lehetőség és adatbázis. Ehhez természetesen elsősorban a jelen lévő szakmai szervezetek és a stratégia megvalósításában részt vevő egyéb szereplők elkötelezettségére és hatékony együttműködésére van szükség.