"A valóban környezettudatos cégek lehetőleg válasszák az ökocímkét!" - Keszthelyi Nikoletta helyettes államtitkár védjegy-átadó beszéde

2022. július 11., hétfő – 16:20

Keszthelyi Nikoletta környezetvédelemért felelős helyettes államtitkár asszony arra biztatja a környezettudatosan gondolkodó magyar vállalkozásokat, hogy válasszák és szerezzék meg minél többen az ökocímkét termékeik és szolgáltatásaik minősítéséhez. Hogy ez a fajta megkülönböztetés miért érdemes és fontos - főleg ma, amikor olyanok is beállítják környezetbarátnak a tevékenységüket, akik valójában nem azok -, azt meg is indokolta 2022. július 5-ei védjegyátadó beszédében:

"Nagy tisztelettel köszöntöm az ökocímke átadó résztvevőit, a díjazottakat és a sajtó képviselőit!

A fogyasztói társadalmunkban egyre többen választják a környezettudatos életmódot, és a fogyasztók mind sűrűbben hoznak környezettudatos döntéseket. Ennek eredményeként folyamatosan nő a kereslet az úgynevezett zöld termékek iránt. Ezzel a vállalkozások is tisztában vannak, ezért sokuk törekszik környezetbarát termék gyártására, vagy környezetbarát szolgáltatás biztosítására. A vállalkozások kereskedelmi kommunikációjában egyre hangsúlyosabban jelennek meg a zöld állítások, azaz a cégek igyekeznek vonzóbbá tenni a termékeiket, segíteni a fogyasztókat a tudatos vásárlói döntések meghozatalában.

"Sokan környezetbarátnak állítják be magukat a versenyelőny kedvéért, de ez nem mindig igaz"

Időnként azonban valótlanul állítják magukat környezetbarátnak. Az uniós felmérések szerint az ilyen állítások 42%-a hamis vagy megtévesztő.  Ez a „zöldre festés” jelensége, amelynek lényege, hogy a vállalatok nem tesznek annyit a környezetért, mint amennyit állítanak. A „zöldre festés” egyre gyakoribb jelenség, mivel a fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket, így versenyelőnyt jelenthet egy-egy fenntarthatósággal kapcsolatos jel vagy állítás a termékeken.

"Az ökocímke hitelesen igazolja, hogy valaki valóban környezetbarát"

Szerencsére azonban már a magyarországi piacon is egyre több olyan vállalkozás van, aki a fenntarthatóságot, a környeztünk védelmét helyezi előtérbe és figyelembe veszi a fogyasztói igényeket is, emellett cselekvő módon a hétköznapi munkája során lépéseket tesz azért, hogy hitelességét igazolja.

Az ökocímkével ezt a hitelességet tudják bizonyítani a vállalkozások. Lehetőségük van a jelöléssel környezetvédelmi szempontok szerint megkülönböztetni terméküket és szolgáltatásukat az azonos piaci szegmensbe tartozó termékektől vagy szolgáltatásoktól, és egyértelművé tudják tenni a fogyasztóik számára, hogy elkötelezettek a környezetvédelem és fenntarthatóság iránt.

Az ökocímke hitelesen bizonyítja, hogy a termék vagy szolgáltatás valóban környezetbarát
Az ökocímke hitelesen igazolja, hogy a termék vagy szolgáltatás valóban környezetbarát

Az ökocímke minősítés bizonyítja egy terméken, hogy az átlagnál kevésbé terheli a környezetet, alacsonyabb levegő-, víz és talajszennyezést okoz, takarékosabban bánik a természeti erőforrásokkal, ráadásul ez a teljes életútra igaz a gyártástól a hulladékká válásig vagy újrahasznosításig. Emellett hozzájárul az energiatakarékossághoz és zajvédelemhez is.

"A környezetbarát védjegy segíti a tudatos fogyasztói döntéshozatalt"

Az ökocímke segíti a környezettudatos vásárlói döntés meghozatalát, hiszen a fogyasztók a címke láttán biztosak lehetnek abban, hogy a termék vagy szolgáltatás komoly követelményrendszernek felelt meg annak érdekében, hogy a védjegyhasználati jogot elnyerhesse, a fogyasztók ebben az esetben biztosan nem válnak a megtévesztő „zöldrefestés” áldozatává.

A magyar ökocímkét Környezetbarát Termék védjegynek hívjuk, a kocsánytalan tölgy jelöléssel láthatjuk. Bármely termékkel, csomagolással vagy szolgáltatással pályázhatnak rá önkéntesen a vállalkozások, a pályázat nyilvános és folyamatos, ezért ösztönözzük és felhívjuk a magyarországi környezettudatos cégeket arra, hogy minél többen válasszák a Környezetbarát Termék védjegyet környezeti elkötelezettségük igazolására, amellyel fogyasztóik elégedettségét is növelni tudják.

"A Lucart és a Granpol jó példa lehet a többi gyártónak és szolgáltatónak"

Ma két, a környezetvédelem ügye iránt elkötelezett vállalkozás kapja meg az ökocímke tanúsítványt.

A Lucart-csoport olasz családi vállalkozásként indult, mára már az első 10-ben van a világ papírgyártó cégei között, és nem csupán méretét és kapacitását tekintve tölt be vezető szerepet a papíriparban. Környezetvédelem iránti elkötelezettsége, valamint folyamatos innovációi is az élmezőnybe emelik. A cég magyarországi, nyergesújfalui leányvállalata hazánkban elsőként nyerte el még 2018-ban háztartási –és egészséghigiéniai papírtermékeire, azaz kéztörlőkre, toalettpapírokra, papírtörlőkre az uniós Ecolabel, azaz ökocímke minősítést, majd a megújított uniós feltételrendszernek is megfeleltette a hazánkban előállított termékeit. A cég termékeinek több mint 50%-a újrahasznosított papírból készül.

A több mint 100 főt foglalkoztató, 1990 óta működő Granpol Kft. egy, a fenntartható fejlődésért és a környezetvédelemért elkötelezett esztergomi magyar takarító vállalkozás a Környezetbarát Szolgáltatás védjegy tanúsítványt szerezte meg. Ez igazolja, hogy a cég három helyszínen, az Esztergomi Főszékesegyház Bazilikában, a Főszékesegyházi Kincstárban, valamint a székesfehérvári Prépost Gyűjteményi és Vagyonkezelő Központban minősített környezetbarát takarító szolgáltatást végez, ahol viselheti a magyar Környezetbarát Szolgáltatás védjegyet. A tanúsítvány garantálja, hogy nem alkalmaznak veszélyes vegyi anyagokat tartalmazó tisztítószereket, jelentős részben ökocímkés termékeket, és energiatakarékos munkagépeket, járműveket használ, törekszik a keletkező hulladék mennyiségének minimalizálására.

Bízom benne, hogy ezek a vállalkozások jó példaként szolgálnak a többi gyártó és szolgáltató előtt. Bíztatjuk a vállalkozásokat arra, hogy az ökocímkével, a Környezetbarát Termék tanúsítással igazolják versenytársaik és fogyasztóik felé azt az értéket, amelyet a fenntarthatóság és környezetünk védelme érdekében a mindennapokban képviselnek.

Emellett a vásárlókat is ösztönöznék arra, hogy környezettudatos döntéseik során figyeljenek az ökocímkés, környezetbarát termék és szolgáltatások jelölésekre, hiszen a fogyasztói döntéseikkel elmozdíthatják a gyártókat a környezetbarát technológiai megoldások és fejlesztések irányába.

A környezetbarát védjegyet és ökocímkét elnyert vállalkozásoknak gratulálok, és jó munkát kívánok."