Okos és fenntartható: az EU Ökocímke, mint hasznos eszköz a zöld közbeszerzésben

2025. október 31., péntek – 08:25

Európa-szerte a közbeszerzők bizonyítják, hogy a fenntartható döntések valóban lehetnek egyszerűek, megbízhatóak és költséghatékonyak. Az EU Ökocímke pontosan ebben segíti őket – a mindennapi beszerzési döntéseket a változás erőteljes eszközévé alakítva.

Egyszerűség és bizalom egyetlen logóban

Az Európai Bizottság 2025. október 10-én tartott élő közvetítése – amelyet Anna Norberg (Ecolabelling Sweden) moderált, az EEB és az ADEME közreműködésével – ismét felhívta a figyelmet arra, hogy az EU Ökocímkével ellátott termékek és szolgáltatások választása okos döntés, amely megkönnyíti a közbeszerzők munkáját.

„Az EU Ökocímke használata folyamatosan növekszik. Jelenleg mintegy 110 000 EU ökocímkés terméket tartunk nyilván” – mondta Pierre Henry, az Európai Bizottság Fenntartható Termékek Osztályának helyettes vezetője. „Ha a közbeszerzők EU Ökocímkés termékeket vásárolnak, biztosak lehetnek abban, hogy a piacon elérhető legfenntarthatóbb árukat vagy szolgáltatásokat választják.”

Dominique Sandy (ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért nemzetközi hálózat) szerint az EU Ökocímke „egyszerű és egyértelmű módja annak, hogy a zöld szempontokat beépítsük a beszerzési döntésekbe”. Hozzátette: „Az ökocímke időt takarít meg, csökkenti a bonyolultságot, és biztosítja, hogy a közpénzek valóban fenntartható termékeket és szolgáltatásokat támogassanak.”

Hitelességtől a választásig – egyre bővülő piac

Az EU Ökocímke egyszerű módot kínál a közbeszerzések „zöldebbé” tételére anélkül, hogy felesleges bonyodalmat okozna. A környezeti szempontból megbízható kritériumoknak megfelelő termékek választásával a közbeszerzők időt takarítanak meg, csökkentik a vállalatok és a közszféra közötti különbséget a zöld közbeszerzésben, és valós környezeti eredményeket érnek el.

„Egy dán jelentés konkrét példákkal és számításokkal mutatja be, hogy a közbeszerzés milyen nagy hatással lehet a környezetre és az éghajlatra, ha jobb termékeket választunk” – magyarázta Anna Linusson, az Ecolabelling Sweden (a skandináv ökocímkézési szervezet) vezérigazgatója. Az EU Ökocímkével és a nemzeti I. típusú ökocímkékkel együtt már több mint 220 000 hivatalosan tanúsított termék érhető el – a kínálat soha nem volt még ilyen széles.

Az árakkal kapcsolatban még mindig elterjedt az a vélekedés, hogy a fenntartható termékek drágábbak – magyarázta Céline Scheuer (ADEME, Franciaország). A valóságban azonban az ADEME és a BEUC vizsgálatai kimutatták, hogy az EU Ökocímkés termékek gyakran azonos áron, sőt néha olcsóbban kaphatók, mint a piaci alternatívák.

Szabályozási lendület

Marta Toporek, az Európai Bizottság Közbeszerzési Egységének munkatársa rámutatott, hogy a téma kulcsfontosságú pillanatban került napirendre: a Bizottság éppen most tette közzé az uniós közbeszerzési irányelvek értékelését, ami az első lépés a 2014-es jogszabályi keret felülvizsgálata felé.

Ezen felül több tagállam is döntött arról, hogy a fenntarthatósági kritériumok alkalmazását kötelezővé teszi számos beszerzési kategóriában. Martina Ferrara (Punto 3, ESG és tanúsítási projektmenedzser) hozzátette: „Olaszországban a közbeszerzésekben az I. típusú ökocímkék önmagukban is elegendőek a fenntarthatósági megfelelés igazolásához.” Ez a gyakorlat jelentősen hozzájárult az I. típusú ökocímkék – az ISO 14024 szabványnak megfelelő tanúsítások – elterjedéséhez.

Az innováció hajtóereje

A megfelelésen túl az EU Ökocímke innovációra is ösztönzi a vállalatokat. Park Bao a Diversey (globális professzionális tisztítószergyártó) engedélyezési szakértője elmondta: „Az EU Ökocímkét fenntarthatósági mérceként használjuk új termékek fejlesztéséhez.” A cég fenntarthatóságra fókuszáló vendéglátóipari ügyfeleinek kínált tisztítószerei között 75–100 % rendelkezik EU Ökocímkével.

Thomas Gillesberger (Format Werk, Ausztria) hasonlóan fogalmazott: „Az EU Ökocímkét versenyelőnynek tekintjük az uniós piacon.” Szerinte a tanúsítás nemcsak környezeti elkötelezettséget mutat meg, hanem piaci pozíciót is erősít, és új közbeszerzési lehetőségeket nyit meg.

A közbeszerzés mint katalizátor

Pierre Henry szerint az EU Ökocímke beépítése a közbeszerzési pályázatokba „hidat teremt a beszerzési gyakorlat és az EU szélesebb fenntarthatósági programja között”. Támogatja az olyan kulcspolitikai célokat, mint a Körforgásos Gazdasági Törvény és a Tiszta Ipari Megállapodás, valamint illeszkedik az Fogyasztók Támogatása a Zöld Átállásban c. kezdeményezéshez is.

Olyan városok, mint Koppenhága, már meg is valósítják ezt a gyakorlatban. Ida Ginsborg, a koppenhágai önkormányzat munkatársa arra buzdította kollégáit, hogy „beszéljenek a közbeszerzőkkel, és mutassák meg nekik, milyen előnyökkel jár az ökocímkés termékek beszerzése.” A tudatosság továbbra is kulcsfontosságú a sikeres terjesztéshez – ezt Anne Bentz, a francia 3AR (az EU Ökocímkét népszerűsítő szervezet, Nouvelle-Aquitaine régió) igazgatója is megerősítette.

A közvetítés során Paula Pérez-López, az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának képviselője arra ösztönözte a közbeszerzőket, hogy használják azokat a gyakorlati útmutatókat, amelyek megkönnyítik az EU Ökocímke kritériumainak beépítését a pályázati eljárásokba. „Ezek az útmutatók inspirációként is szolgálhatnak a közbeszerzési dokumentációk megírásához” – tette hozzá.

Ahogy a webinárium is rávilágított: az EU Ökocímkével tanúsított termékek közbeszerzésekbe való integrálása segít a fenntarthatósági célok gyakorlati megvalósításában.

Forrás: Európai Bizottság – Környezetvédelmi Főigazgatóság, ecolabel.eu