
Rekordszámú EU ökocímkés termék és szolgáltatás - 2025 októberében
2025 szeptemberére az uniós ökocímkés termékek és szolgáltatások száma minden korábbinál magasabbra emelkedett: összesen 109.096 termék és szolgáltatás rendelkezik összesen 3.384 érvényes EU ökocímke-licenccel. Ez 7%-os növekedést jelent az előző, 2025. márciusi adatokhoz képest. A növekedés szinte minden termékcsoportban megfigyelhető: 25-ből 16 kategória bővült az elmúlt fél évben.
A legtöbb ökocímkés termék továbbra is a festékek és lakkok (38.096 termék) csoportjába tartozik, amelyet a papírtermékek (20.253) és a textíliák (11.067) követnek. A legnagyobb növekedést a grafikai papírok és papírtermékek, tissue termékek, valamint a beltéri és kültéri festékek és lakkok érték el.
A turisztikai szálláshelyek maradtak az élen a licencek számát tekintve, 880 engedéllyel, amelyeket túlnyomórészt kis- és középvállalkozások birtokolnak. Jelentős bővülés volt ezen a területen Ausztriában és Franciaországban, ahol összesen 37 új ökocímkés szálláshely kapott engedélyt. Emellett növekedés tapasztalható a takarítási szolgáltatások, a bútorok és a kenőanyagok kategóriáiban is.
Az EU-n kívüli licencek aránya továbbra is alacsony (mindössze 3%), ám ezek közül kiemelkednek a textilipari és tisztítószer-gyártó vállalatok Pakisztánból, Törökországból, Svájcból és az Egyesült Királyságból.
Ezt a makroszintű képet tovább árnyalja az uniós szintű mystery shopping felmérés, amelyet Magyarországon a Tudatos Vásárlók Egyesület végzett. Az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC) és az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) által indított vizsgálat 13 országban - Magyarországon például Lidl, Aldi és Spar boltokban, valamint drogériákban (dm, Rossmann) és online áruházakban (például kifli.hu) - kereste, mennyire hozzáférhetők és felismerhetők az igazolt ökocímkés termékek. Az eredmények szerint minden vizsgált üzletben találtak ökocímkés alternatívát, és Magyarországon sok esetben ezek olcsóbbak is voltak, mint nem címkézett párjaik. Ugyanakkor a felmérés rávilágított arra is, hogy az online felületeken általában nincs lehetőség ökocímkére szűrésre, és sokszor nehéz megkülönböztetni a hiteles logót a marketingcélú „zöld állításoktól”.
Az adatok azt mutatják, hogy az ökocímkés termékek iránti kereslet folyamatosan nő, ami egyre erősebb vállalati és fogyasztói elköteleződést jelez a fenntartható, innovatív és versenyképes termékek iránt. Az EU ökocímke immár több mint három évtizede ösztönzi a környezetbarát megoldások elterjedését, és továbbra is kulcsszerepet játszik a zöld átmenet előmozdításában Európában.
További adatok: Ecolabel facts and figures - European Commission