
Zöldebb vásárlás? Nem luxus többé!
Friss francia felmérés szerint a környezetbarát termékek ára ma már versenyképes. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy ami környezetbarát, az biztosan drágább. Egy új francia tanulmány viszont ezt az elképzelést egyértelműen cáfolja. Az ADEME által közzétett, 2020 és 2024 között végzett vizsgálat 28 termékkategóriát elemzett – a fókuszban pedig az Európai Ökocímkével ellátott termékek álltak.
Hol és hogyan teszteltek?
A vizsgálatot két neves fogyasztóvédelmi szervezet végezte: az INC (60 Millions de Consommateurs magazin kiadója) és az UFC-Que Choisir. A 2020 és 2024 között végzett vizsgálatok során összesen 413 különböző szupermarketekből és drogériákból származó mindennapi termékeket teszteltek – mosószertől a festékekig, tusfürdőtől a vízkőoldóig –, ezek közül 96 viselte az Európai Ökocímkét.
Mit mutattak az árak?
A vizsgált termékcsoportok többségében (18 esetben) gyakorlatilag nem volt számottevő árkülönbség az ökocímkés és a hagyományos termékek között.
- 5 tesztnél az ökocímkés termékek még olcsóbbak is voltak (például néhány mosószer, fürdőszobai spray vagy toalettgel esetében).
- És bár 5 kategóriában enyhén magasabb árakat mértek a környezetbarát termékeknél, a különbség jellemzően minimális maradt.
Egyes kategóriáknál még részletesebb elemzést is végeztek, és például a mosogatószerek vagy tisztítószerek esetében összességében szinte azonos árakat találtak, függetlenül attól, hogy a termék viselt-e ökocímkét.
Mi is az az Európai Ökocímke?
Ez a hivatalos uniós tanúsítvány csak olyan termékeken jelenhet meg, amelyek bizonyítottan kisebb környezeti és egészségügyi terhelést jelentenek. A célja, hogy segítse a vásárlókat a tudatos, felelős választásban – anélkül, hogy feltétlenül többet kellene fizetniük érte.
Végső üzenet: a fenntarthatóság nem pénzkérdés.
„Az Európai Ökocímkével ellátott termékek környezet- és egészségbarátabb alternatívát kínálnak, miközben áruk összevethető más piaci termékekével. Ezért pénzügyileg is elérhetők a fogyasztók számára.” |
A zöldebb döntés tehát nem luxus többé – és legközelebb a boltban talán már bátrabban nyúlsz egy ökocímkés termék felé, tudva, hogy ezzel nemcsak a pénztárcádnak teszel jót, hanem talán épp ez az a döntés, ami láthatóvá teszi, mit tartasz igazán értéknek.
Forrás: ADEME – “Study of the prices of products bearing the European Ecolabel” (2024).
Link: https://librairie.ademe.fr/industrie-et-production-durable/8147-study-of-the-prices-of-products-bearing-the-european-ecolabel.html#