Az EU Ökocímke-testületek ülései Brüsszelben

2025. április 17., csütörtök – 10:26

Az EU Ökocímke képviseletével, szabályozásával, feltételrendszereinek kidolgozásával és felülvizsgálatával, valamint a címke kommunikációjával foglalkozó testületek és munkacsoportok évente egyszer üléseznek személyesen az Európai Bizottság termeiben.

Fontos a tagországok jelenléte és közreműködése a nemzeti álláspontok kialakításában és képviseletében, mert a változó feltételek és szabályozások folyamatos harmonizációt igényelnek nemzeti és uniós szinten. 2025 márciusában Magyarországot az Ökocímke Tanúsítási Iroda három munkatársa képviselte az ülés három napján: Kozóné Gurály Adrienn tanúsító, Dr. Éri Vilma vezető tanúsító és Szőnyi Zsófia kommunikációs szakértő.

Az ülés első napján az Európai Ökocímke Bizottság (EUEB) találkozott, amely az ökocímkerendszert működteti az Európai Bizottság, az EU-tagországok és az Európai Gazdasági Térség (EGT) támogatásával. Az Ökocímke Bizottság az ipar, környezetvédelmi csoportok és fogyasztói szervezetek képviselőiből áll és fontos döntéselőkészítő munkát végez. Ebben nagy segítséget nyújt az ülésen is tárgyalt Have your say https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_hu nyilvános konzultációs portál, ahol akár magánszemélyek és vállalkozások is hozzászólhatnak az új uniós szakpolitikai intézkedésekhez, véleményezhetik a hatályos jogszabályokat.

Az Illetékes Testületek Fóruma (CB Forum) tartott megbeszélést a második napon. A magyar illetékes testület, az Ökocímke Tanúsítási Iroda feladata is, hogy kialakítsa és képviselje az EU ökocímke termékkritériumok, jogszabályok és szabályozási koncepciók tervezeteire vonatkozó szakmai álláspontját, valamint közreműködik az uniós ökocímkével kapcsolatos adatgyűjtési, adat- és információszolgáltatási feladatok ellátásában.

A Fórumon szerepet kapott a mesterséges intelligencia felhasználása akár az ügyfélszolgálati, információszolgáltatási feladatokban, akár a tanúsítás folyamatában. Az ökocímke-kritériumok szakmai felülvizsgálata, törvényjavaslatai ezúttal a papírtermékek és festékek esetében kerültek tárgyalásra. Az ülésen felszólaltak a Booking.com képviselői is, akik többek között arról számoltak be, hogy felméréseik alapján 15 ezer szálláshelynek javasolták az uniós ökocímkét, ezek közül 15 %-a meg is szerezte azt. 2025. április 22-én kampányt indítanak, amelynek keretében árkedvezménnyel tudnak a szálláshelyek ökocímkére pályázni azokban az országokban, ahol az adott Illetékes Testület részt vesz a kampányban.

A harmadik napon a Kommunikációs Munkacsoport találkozott, azzal a céllal, hogy a kollégák tapasztalatokat osszanak meg egymással az EU Ökocímke kommunikációjáról, 2025-ös tervekről (egy prezentációban a magyar tervek is bemutatkoztak), a címkét viselő cégekkel való együttműködésekről, valamint, hogy megtervezzék a WHY? kampány mérföldköveit.

A magyarul MIÉRT? kampány április 2-án indult el és három fórumon jeleníti meg üzenetét: a közösségi médiában, rendezvényeken és központilag szervezett webináriumokon. A kampány célja, hogy kiemelje az EU Ecolabel-t, az uniós ökocímkét, mint a fenntarthatóság megbízható, független, ellenőrzött kritériumokkal alátámasztott védjegyét, és a bizalom, a környezeti kiválóság és a fenntartható fogyasztói döntések előmozdításának alapvető eszközeként jeleníti meg. A környezetvédelmi és társadalmi érték, valamint a versenyképességi és innovációs előny kommunikálásával a MIÉRT? kampány bemutatja, hogy az uniós ökocímke hogyan tesz lehetővé kézzelfogható pozitív hatást, miközben mélyebb elkötelezettséget ösztönöz valamennyi piaci szereplő között.

10 ok, hogy miért választják a vásárlók az EU ökocímkét