
Divattá tenni a fenntarthatóságot
Divattá tenni a fenntarthatóságot – a divaton keresztül: ezzel a céllal szervezte meg januárban a ReDesign Team Kft. a miskolci Hotel Aurórában az immár második nagyszabású fenntartható divat rendezvényét. Meghívást kapott az Ökocímke Tanúsítási Iroda is, hogy mint kiállító vegyen részt a szemléletformáló eseményen. Örömmel tettünk eleget az invitálásnak, mert fontosnak tartjuk az ökotudatosság kézzelfogható lehetőségeit a divatipar területén is, és üdvözlünk minden olyan kezdeményezést, ami ráirányítja a figyelmet a környezetbarát fogyasztásra, termékekre.
Molnár Ágnessel, a rendezvény főszervezőjével, majd Pölz Klaudiával, a kiállítók között rangos helyet foglaló Fashion Revolution Hungary vezetőjével beszélgettünk az Expo után két héttel.
- Hogy jött az ötlet a Fenntartható Divat Expo megszervezésére?
Fenntartható divatmárka-menedzserként szembesültem azzal, hogy a vidéken élő, divat iránt, ill. fenntartható divat iránt érdeklődő embereknek szinte semmi információjuk nincs a lehetőségekről, a magyar márkákról, a fenntartható törekvésekről, innovációkról, a fast fashion-slow fashion jelenségről, a textilipar mértéktelen hulladéktermeléséről. Nem reprezentatív kutatásokat is végeztem ezzel kapcsolatban és kiderült, hogy a közvetlen környezetem sem ismeri ezt a területet, mert például bármennyire online világban élünk, mégsem jut el az információ a fővárosból vidékre. Ezért az általam megálmodott rendezvények fő célja az edukáció a divaton keresztül. Szeretnék a borsodi és később más megyékben élő emberekhez eljuttatni izgalmas előadókat, fontos és mindenkit érintő témákat feldolgozó kerekasztal-beszélgetéseket, információt a fenntartható divatról, kicsit tágítani a látókört és gondolatokat ébreszteni. Az Expo már a második eseménye volt a sorozatnak, az első, a Fenntartható Divat Fórum egy sokkal rövidebb és egyszerűbb pilot esemény volt, amely segítségével szerettem volna megtudni, hogy van-e igény erre a témára Miskolcon és környékén. A teltházas rendezvény után nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, ezek után már pontosan tudtam, hogy mit szeretnék az Expo eseménnyel elérni.
- Kik voltak az együttműködő partnerek a rendezvény szervezésében?
Az eseményt azokkal a barátaimmal és családtagjaimmal szerveztem - ők a ReDesign Team -, akiknek szintén szívügyük lett a fenntartható gondolkodásmód és a tudatos szemlélet, korábban már nagy sikerű, főleg sporteseményeket szerveztünk együtt. Támogató partnerként azonnal az ügy mellé állt a MiReHu Nonprofit Kft., akik a hulladékgazdálkodás mellett óriási energiát és időt fektetnek a szemléletformálásba. Újrahasznosító központot működtetnek, többszáz gyermekcsoportot és felnőtt társaságot edukálnak a szemléletformáló központjukban, és számos díjat nyertek már.
A 75 éves Perwoll küldetése, hogy törődjünk ruháinkkal és hosszabbítsuk meg a ruha élettartamát. A Perwoll óvja a ruhák színét és segít megőrizni a szálak eredeti állapotát. Évek óta folytatják a #Rethinkfashion/ #REthinknew vagyis a "gondold újra a divatot" kommunikációt, aminek a lényege, hogy minél több emberhez eljuttassák a „slow fashion” trend ismeretét: ne mindig újat vegyünk, hanem vigyázzunk meglévő ruháinkra és kedvenc darabjainkra. Több divateseményhez is csatlakoznak támogatóként, nagyon örültem, hogy azonnal igent mondtak erre a rendezvényre.
- Milyen koncepció alapján választották ki a kiállítókat és előadókat, programokat?
Szerettünk volna minél több témát felvonultatni az eseményen a tudatos divat területéről, és ezekhez a témákhoz választottunk előadót. Nagyon könnyű dolgunk volt, mert én már nagyon régóta szerettem volna pl. Fink Evelin divattervezővel és Szakács Gábor divatszakértővel együtt dolgozni. Csalár Bence nagyon régi kedvencem, hihetetlen energiával képviseli a fenntarthatóságot és az önismeret fontosságát a divatban. A pilot eseményen is nagyon izgalmas előadást tartott, most is tudott újat mondani. Győr Nóra helyi ruhatervezővel több közös projektünk van, fontosnak tartottam, hogy helyi szakember is átadja a tudását.
A kiállítókat is az alapján választottuk, hogy kik azok, akiknek az értékrendjükben első helyeken szerepel a fenntartható és tudatos gondolkodás, a környezetbarát szemléletmód, akár az újrahasznosítás, vagy azzal, amit képviselnek, segítséget tudnak nyújtani az érdeklődőknek.
- Kiket vártak a rendezvényre és mit vártak a látogatók részvételétől?
Már az októberi fórumeseményen is óriási érdeklődés volt a téma iránt és az ottani vendégek visszajelzéseit is beépítettük az expóesemény szervezésébe. Azokat a divatot kedvelő és divat iránt érdeklődő embereket szerettük volna megszólítani, akiknek a környezettudatos gondolkodás és a bolygó jövője is fontos, Miskolcon és környékén élnek, de nem mennek egy divatesemény miatt a fővárosba. Az őszi esemény résztvevőinek számát szerettük volna duplázni, a célon felül teljesített az expó, mert háromszor annyian jöttek el, mint a teltházas fórumra. Nagyon örülök, hogy ilyen sok embert érdekelnek ezek a témák, és ezek a partnerek, mert a tapasztalat az volt, hogy nagyon sokan érdeklődtek a partnerek aktivitásai iránt is.
- Milyen eredményt tapasztaltak az Expo után így két héttel?
Még mindig nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk, a sajtóban is több cikk jelent meg a rendezvényről. Azt tapasztaljuk, hogy a további eseményeink után is látványosan megnőtt az érdeklődés, és számos olyan partnerség született, amelynek hosszútávú együttműködés a célja - nagy lelkesedéssel vágunk neki ezeknek az együttműködéseknek. Nagyon fontos számunkra a vendégek visszajelzése, ezért kiküldtünk egy értékelő lapot a regisztrált látogatóknak és szép számmal érkeznek is vissza ezek az értékelések. Ezekből szeretnénk mi is tanulni és még sikeresebb és érdekesebb rendezvényeket szervezni.
- Tehát terveznek folytatását ennek a rendezvénynek, vagy mondhatni már „mozgalomnak”?
Abszolút mozgalomnak érezzük ezt a projektet, számunkra szerelemprojekt és rengeteg ötletünk van a jövőre nézve. Szeretnénk a fórum- és az expóeseményt is rendszeressé tenni és más megyeszékhelyekre is elvinni. Célunk elsősorban a vidéken élő divat iránt érdeklődő emberek megszólítása, edukálása, informálása a tudatos divat témában. Márciusban egy induló márkákat bemutató divateseményt szervezünk, áprilisban pedig a Föld napja és a Fashion Revolution nemzetközi mozgalom eseményhetéhez kapcsolódva egy alkotói pályázat záróeseményét fogjuk megvalósítani Hulladék a kifutón címmel.
A Fashion Revolution magyarországi szervezete számunkra is bemutatkozott standjával. Vezetője és országkoordinátora, Pölz Klaudia válaszolt kérdéseinkre:
- Hogy kerültek az Expóra, hogy kerültek kapcsolatba a szervező ReDesign Team Kft.-vel?
Az esemény főszervezője, Ági már egy éve erősíti a Fashion Revolution Hungary önkénteseinek a csapatát és nagyon lelkesen tevékenykedik Miskolcon. Szervezetként az első októberi Fenntartható Divat Expón is részt vettünk és meghirdettük minden platformon a programot. Akkor én tartottam előadást a mozgalomról, a divatipar káros hatásairól és próbáltam pár alternatívát is bemutatni, hogy miként hozzunk tudatosabb vásárlói döntéseket. Nem volt kérdés, hogy a januári rendezvényen is jelen leszünk és támogatjuk a rendezvényt, hiszen kiemelten fontosak számunkra a fenntartható divatot érintő vidéki kezdeményezések.
- Miről szól a Fashion Revolution mozgalom?
A Fashion Revolution mozgalom egy globális kezdeményezés, amely a divatipar átláthatóságát és fenntarthatóságát hivatott elősegíteni. A 2013. április 24-ei Rana Plaza tragédia után alapították, amikor a bangladesi ruhagyár összeomlott, több mint 1100 ember halálát okozva. A katasztrófa rávilágított a divatipar kizsákmányoló és etikátlan gyakorlatára, ami világszerte társadalmi felháborodást keltett, ennek hatására indult el a mozgalom. Magyarországon 2017 óta dolgozunk az önkéntesekkel együtt, különféle programokon, eseményeken és kampányokon keresztül igyekszünk felhívni a figyelmet a divatipar problémáira és alternatív megoldásaira.
- Milyen kérdések, témák érdekelték a Fashion Revolution Hungary stand látogatóit? Milyen plusz tapasztalatokkal gazdagodtak a rendezvényen?
Legtöbbször arra kíváncsiak, hogy igazából mi mivel foglalkozunk, miről szól ez a mozgalom vagy hogyan lehet becsatlakozni. Ilyenkor az önkéntesek ismertetik a szervezet tevékenységét, elmesélik a Rana Plaza tragédiáját, a mozgalom célját, illetve azt is, hogy az év során milyen programokat szoktunk szervezni. Bárkit szívesen látunk a szervezetünknél, nincs korosztályi kikötés, akit érdekel a fenntartható divat és szívesen lenne egy lelkes közösség része, bátran jelentkezzen hozzánk!
A fenntartható divat és a tudatos életmód egyre fontosabb szerepet tölt be a mai világban, és jó látni, hogy nemcsak Budapesten, hanem vidéki helyszíneken is van igény ilyen jellegű kezdeményezésekre. A ReDesign Team programja nemcsak egy rendezvénysorozat, hanem egy felhívás is, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a divat területén is van helye a fenntartható gondolkodásnak.
- Milyen tevékenységekkel készülnek még ebben az évben?
A legfőbb eseményünk a minden év áprilisában megrendezésre kerülő Fashion Revolution Week, mely idén április 22-27. között lesz megtartva. A hét során kerekasztal-beszélgetésekkel, workshopokkal, nyilvános javítási nappal, fenntartható divat kiállítással és ruhacserével is készülünk. Érdemes figyelemmel követni a programokat a közösségi média felületeinken. Továbbá szeretném kibővíteni a tevékenységünket, így szeptemberben a Second Hand September kapcsán is izgalmas dolgokkal készülünk.
Fotó: Kiss Viktor @viktorkissphoto