Ökocímkés termékek az élen a Tudatos Vásárló applikációban

2021. március 17., szerda – 16:18

Elkészült a Tudatos Vásárlók Egyesületének mobilapplikációja, melyben előkelő helyen szerepelnek az ökocímkés termékek.

Hároméves fejlesztés után immár Android és iOS platformokon is letölthető a Tudatos Vásárlók Egyesületének applikációja. A Tudatos Vásárló Magyarország első háztartási vegyszer applikációja, amihez új besorolási rendszert hoztak létre az egyesület szakértői.

A Tudatos Vásárló egy pontrendszer alapú besorolást kínál, ami három fő kategóriába sorolja az alkalmazásban megjelenő termékeket. A piros kategóriába sorolt termékek használata jellemzően komolyabb környezeti, vagy egészségügyi ártalmakkal jár, a sárga színnel jelöltekben előfordulhatnak kevésbé környezetbarát hozzávalók, a zöld csoportban lévők pedig a környezeti szempontból legenyhébb összetevőkből álló tisztítószerek tartoznak. Fontos megjegyezni, hogy az értékelési rendszer nem nyilvános, továbbá a besorolás a tisztítószer hatékonyságát nem, csak annak környezeti szempontjait veszi figyelembe.

A TVE fejlesztésének célja ezúttal is a zöldebb, fenntarthatóbb, egészségesebb fogyasztás irányába terelni az embereket.

fdsvs

A korábbi kutatások eredményei azt mutatták, hogy a vásárlók gyakran amiatt tartózkodnak az ökoszerektől, mivel nem bíznak azok hatékonyságában, illetve nem ismerik őket. Előbbi tévhitet a TVE tesztsorozata, melyen rendre ökocímkés termék végzett az élen, cáfolta. A fejlesztés során fontos cél volt, hogy a minősített ökocímkés, illetve az öko-nak nevezett termékek benne legyenek az applikációban, ezzel még inkább láthatóvá téve ezeket a termékeket a háztartási tisztítószerek kategóriáján belül.

A besorolást a termékeken lévő információk is segítik, melyen kiemelten figyelnek a csomagoláson található veszélyességi jelzésekre, de az egyes termékek biztonsági adatlapját is kikérik a gyártótól – ezek már olyan adatok, amik alapesetben nem jutnak el a fogyasztókhoz. Azok a termékek, amelyek veszélyes elegyet tartalmaznak, hátrébb sorolódnak a pontozásnál, míg azok, amiknek Ökocímkéje van, előrébb kerülnek a listában. Az Ökocímkének körülbelül 20 százalékos súlya van az előresorolásban.

Az ajánlások nem abszolút, hanem relatív értelemben születnek, vagyis az egyes termékkategóriákon belül, a többiekhez képest alakulnak ki. A TVE applikációja így például azt a mosószert mutatja zöldnek, amely a többieknél enyhébb környezeti befolyással bír.

Jelenleg 800 termék adatai találhatók meg az applikációban, de ezek száma folyamatosan bővül. A Tudatos Vásárlót eddig közel ötezren töltötték le.

Android / Google Play áruház

iOS / App Store

Az uniós ökocímkével bíró termékek és szolgáltatások az EU Ecolabel saját termékkatalógusában is megtalálhatóak, míg a nemzeti ökocímkés termékek az egyes tagállamok elbíráló testületeinek oldalán is fent vannak. A hazai Környezetbarát Védjeggyel rendelkező cégek listáját itt találja.