Előmozdíthatja-e-a fenntartható nagyvárosi élet kialakítását a környezetbarát autómegosztás?

2023. március 9., csütörtök – 19:29

Túl sok az autó a városban, ahol ön él, vagy ahová rendszeresen bejár dolgozni? Állandóan dugóba keveredik, kevés a parkolóhely és nagy a zsúfoltság? Ha így érzi, biztos lehet benne, hogy mindez önhöz hasonlóan Európa szinte minden nagyvárosban és nagyvárosi agglomerációban élő polgárát hasonlóképpen sújtja.  Ön esetleg környezettudatos, és úgy érzi, hogy felesleges fenntartani egy az idő jelentős részében kihasználatlanul álló autót csak azért, hogy beleülhessen, amikor alkalomadtán szüksége van rá? Az elmúlt évek válságjelenségei Európa-szerte sokakban indítottak el hasonló gondolatokat. Talán nem véletlen, hogy például Londonban és Amsterdamban csak az emberek alig több, mint egynegyedének van saját autója. Az autógyártásban vezető szerepet betöltő Németországban ugyancsak folyamatosan növekszik a saját négykerekű járművet nem fenntartó polgárok aránya. A németek közül ráadásul sokan azt gondolják, hogy a tömegközlekedés, a gyaloglás, a biciklis és az autómegosztáson alapuló autós közlekedés kombinálása lehet a fenntartható városi élet záloga.

A németek ésszerűsítve környezetvédők, amivel a városaikat is élhetőbbé teszik

A Budapesten is népszerű bicikli – és elektromos roller kölcsönzés mellett nem utolsósorban e gondolkodás eredményeként Németországban komoly szerepe van a mindennapi közlekedésben az autómegosztásnak -igazából kölcsönzésnek -, ami ráadásul a jelek szerint nem csupán a kölcsönbe vehető autókból álló flották tulajdonosainak híresztelése alapján mondható környezetbarát megoldásnak. A szolgáltatás éppen a környezetre gyakorolt kedvező hatásai miatt mára már bekerült a Kék angyal védjeggyel minősíthető körbe, és  az üzletágban tevékenykedő több vállalkozás megszerezte a De-UZ100 német ökocímkét. Ennek eredményeként tudományos és átfogó vizsgálatok igazolják, hogy:

  • megfelelő szervezéssel és logisztikával egyetlen autó akár tizennégyet (!) is kiválthat, és ezért
  • az autómegosztás mint szolgáltatás jelentős lehetőségeket kínál a forgalom környezetre gyakorolt ​​hatásának csökkentésére;
  • az autómegosztás integrálása a tömegközlekedésből, kerékpározásból és gyaloglásból álló környezetbarát közlekedési hálózatba ideális az igényalapú és összekapcsolt mobilitási szolgáltatások garantálásához; ráadásul
  • e szolgáltatások igénybevétele különösen a városokban és agglomerációkban könnyíti a közforgalmi rendszer terheit,
  • növeli a szabad parkolóhelyek számát; és
  • csökkenti a közlekedésből eredő légszennyezést.

Az ökocímkés autómegosztó - szolgáltatók esetében folyamatosan mérik, hogy megfelelnek-e a német ökocímke szigorú követelményeinek

Az utóbbi hatást a minősítetten környezetbarát szolgáltatások esetében fokozza, hogy a kék angyal ökocímke viselésére jogosult  autómegosztó flottákkal szemben támasztott műszaki kritériumrendszernek való megfelelés érdekében az újonnan a flottába integrált járművek esetében be kell tartani az egészségre ártalmas légszennyezéssel kapcsolatos szigorú határértékeket, nem utolsósorban az úgynevezett NOX –gázokra, azaz a nitrogen – oxid és nitrogen-dioxid kibocsátásra vonatkozó előírásokat.

Ez közvetett módon biztosítja az autóállomány fokozatos korszerűsítését, mivel a flották üzemeltetői a régebbi dízeljárműveket az előírásoknak való megfelelés érdekében rendszeresen a korábbiaknál alacsonyabb károsanyag-kibocsátású járművekre cserélik. 

A kék angyal kritériumrendszer kidolgozói az elektromobilitás elősegítése érdekében ráadásul  kvótát határoztak meg továbbá az  elektromos járműveknek az autómegosztó szolgáltató tulajdonában lévő flottába való integrálására. (Létezik olyan autómegosztó szolgáltató, amely már most kizárólag elektromos autókkal dolgozik, bár ez értelemszerűen nem működhet az autóbérlés minden ágazatában.)

Az autómegosztó szolgáltatók rugalmasak, gyorsak és költséghatékonyak

A legtöbb németországi autóflotta országos legfedettséggel működik, ráadásul számos szolgáltatónál meg lehet találni a két személyes kisautótól a kisteherautóig mindenfajta járművet. Valóságnak tűnik tehát az egyik ökocímkés autómegosztó cég önreklámja, mely szerint „ott és akkor nyújtanak megoldást, amikor és ahol szükség van rá.”

Az autómegosztás nem csupán környezetvédő, hanem számos kézzelfogható előnyt is nyújt a felhasználóknak

Aki regisztrál egy autómegosztással foglalkozó szolgálttónál, és feltelepíti okostelefonjára annak applikációját, a  jelek szerint Németország-szerte tényleg bárhol és bármikor autóba ülhet, akár a családjával, akár egyedül, hasonlóképpen, mint ahogy Budapesten rápattanunk egy elektromos rollerre vagy biciklire.

Mindezt megteheti egy vonatút után, két tárgyalás vagy átszállás közt, nyaralás közben vagy hivatali úton, azaz gyakorlatilag bármilyen élthelyzetben. A gps-alapú applikációnak köszönhetően valószínűleg néhány kilométeren belül megtalálja a szóba jöhető autóállomást és ott az igényeinek akár mindenféle – aza kényelmi és egyéb – szempontból megfelelő autót, legyen az személyautó vagy akár egy kisteherautó mondjuk a frissen vásárolt hűtoszekrény hazaszállításához. Bizonyos szolgáltatóknál azt is kiválaszthatja, hogy az autó legyen ellátva légkondicionálással, tetőcsomagtartóval és lehajtható tetővel.

Mivel csak a tényleges használatért fizet, a „kölcsönzési” díjat előre ki tudja számítani, ráadásul nem őt terhelik a fenntartási és javíttatási költségek és teendők. A felhasználók egy részét ráadásul lelki elégedettséggel töltheti el, hogy a szolgáltatás igénybe vételével tesz valamit az élhetőbb és kevésbé zsúfolt, jobb levegőjű városi környezetért.

Talán más európai országokban is érdemes lenne megfontolni a szolgáltatás ökocímkézését

A címben feltett kérdésre válaszolva azt egészen biztosan megállapthatjuk, hogy a megfelelően szabályzott és működtetett autómegosztó szolgáltatás egészen biztosan hozzájárulhat nagyvárosaink élhetőbbé tételéhez. A helyi közlekedési és infrastrukturális sajátosságok figyelembe vételével és a német tapasztalatokat alaposan feltérképezve talán más uniós tagállamok is megfontolhatják az autómegosztás ökocímkézését, hiszen számos európai nagyvárosban – például Budapesten is – működik hasonló jellegű szolgáltatás.