Főoldal Bejelentkezés Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Zöld beszerzés

A zöld beszerzés, mint környezetmenedzsment eszköz nem csak a közszféra számra bír jelentőséggel. Nagyon hasznos eszköz lehet minden felelősen gondolkodó és működő vállalat mindennapjaiban. A zöld beszerzés lényege, hogy olyan termékeket részesít előnyben, melyek kisebb káros hatással vannak a környezetre és az emberi egészségre életciklusuk során.

A zöld beszerzésnek számos előnye lehet a vállalatok számára, legyen szó kkv-król vagy akár multikról. Az előnyök közül a legfontosabbak:

Környezeti előnyök

· kisebb környezetterhelés
· kevesebb káros anyag

Költségcsökkenés

· alacsonyabb hulladékkezelési költség
· megtakarítások az energia, víz, üzemanyag és egyéb erőforrások terén

Menedzsment

· Könnyebb megfelelés a környezetvédelmi előírásoknak
· Társadalmi elismerés· Pályázatok, támogatások elérhetősége, előny szerzés

Kommunikáció

· Javuló imázs, márkanév és goodwill
· versenyelőny

Manapság a kiélezett piaci versenyben fontos, hogy a vállalat valamivel megkülönböztesse magát, versenyelőnyre tegyen szert. Éppen ezért akár a CSR (társadalmi felelősségvállalás) keretein belül is érdemes a környezetvédelemmel foglalkozni, hiszen a társadalom pozitív megítélése jobb piaci helyzetet, versenyelőnyt eredményez.

Mitől környezetbarát egy termék, honnan ismerhető fel? Ökoímkék szerepe a zöld beszerzésben…

A környezetbarát termékek a legegyszerűbb módon a rajtuk elhelyezett információk alapján azonosíthatók. Számtalan környezetvédelmi jelölés létezik, azonban ezek közül az alábbi két csoportba tartozók azok, melyek hasznosak lehetnek a zöld beszerzés során:

  • Az ISO 14024-es szabvány szerinti I- es csoportba tartozó jelöléseket nevezzük szigorú értelemben ökocímkéknek. Ebbe a csoportba azok a címkék tartoznak, melyek a termék környezeti teljesítményére vonatkoznak, életciklus értékelésen alapulnak és a megszerzéséhez harmadik, független fel általi tanúsításra van szükség. Ez a típus alkalmas leginkább a beszerzések kapcsán a megfelelőség bizonyítására, illetve kritérium forrásként. Ilyenek például az EU Margaréta, Kék Angyal, Északi Hattyú és a TCO címke. Léteznek az I- es típushoz hasonló címkék is, melyek esetében csak annyi a különbség, hogy egyetlen tulajdonságra koncentrálnak. Ilyen például az Energy Star címke vagy a kötelező EU energia címke is.
  • Az ISO 14024-es szabvány szerinti III-as típusba (nem is címkék a szó szoros értelmében) azok az EPD-nek nevezett (Environmental Product Declaration) termek adatlapok tartoznak, melyeket a gyártó ad ki és részletes műszaki tulajdonságokat tartalmaznak.

A fent felsorolt két típus közül az EPDk, a termék adatlapok inkább közvetlen megrendelés vagy beszállítói kapcsolat kialakításakor bír jelentőséggel (B2B).

Az ökocímkék minden fogyasztó számára elérhetők, láthatók a termékek csomagolásán, ezért szélesebb körben ismertek. Az ökocímkék számtalan termékcsoportban megtalálhatók. Ezek közül néhányat kiemelve a teljesség igénye nélkül:

  • papír termékek
  • háztartási berendezések
  • szállodák, kempingek
  • textil termékek
  • játékok
  • bútorok
  • építőipari alapanyagok
  • csomagolóanyagok
  • takarítási szolgáltatások
  • tisztítószerek
  • irodaszer
  • személy higiéniai termékek
  • járművek
  • konyhai berendezések
  • irodai eszközök

Amennyiben Ön gyártó vagy forgalmazó és szeretné termékét védjegyeztetni töltse le a védjegyezhető termékek részletes listáját itt (letölthető lesz). Amennyiben olyan terméket szeretne védjegyeztetni, mely nem szerepel a listában, kérjük, vegye fel a kapcsolatot munkatársunkkal, aki további iránymutatásokkal fog szolgálni.



 


Energia Klub Zöldövezet TársulásKlímabarát Otthon