Főoldal Bejelentkezés Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Aktuális hírek

Van más választás: pozícionálja újra szolgáltatását a piacon
2016.10.24

A takarítási szakma megújítása szempontjából a legfontosabb kérdésekkel foglalkozott a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség idei szakmai konferenciája, a TisztaShow, amelyet 2016. október 21-22 között rendeztek meg a Hungexpo B pavilonjában. Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője „Van más választás: pozícionálja újra szolgáltatását a piacon” a környezetbarát takarításról tartott előadást.

A „Környezetbarát Szolgáltatás” védjegy számtalan olyan előnyt nyújt a nyertesnek, amikkel újrapozícionálhatja helyzetét a piacon, nagyobb eséllyel juthat megrendeléshez és munkaerő-problémáin is segíthet.

Üzleti környezetet négy meghatározó trend jellemzi: a technológiai a piac lehetőségeit és veszélyeit körvonalazza, a szabályozási trendek, mint nevük is utal rá a szabályozási- és adózási környezetet határozzák meg, a kulturális trendek utalnak arra, hogy jelenleg milyen kulturális és társadalmi értékek változása van hatással a piacokra, mik befolyásolják a vásárlói viselkedést, a gazdasági trendek pedig elsősorban a vásárlói kosarak változását, az adózott jövedelmek alakulását kísérik figyelemmel, emelte ki előadásában Barta Géza.
 


 

Az ügyvezető hozzátette: az üzleti innovációink négy kiemelt célkitűzés eredményeként jöhetnek létre, ezek: a meglévő piaci igények kielégítése, az új termékekkel és szolgáltatásokkal történő megjelenés a piacon, az adott piac fejlesztése vagy átalakítása, valamint új piac teremtése, létrehozása.

A „Környezetbarát Szolgáltatás” védjegy számtalan olyan előnyt nyújt a nyertesnek, amikkel újrapozícionálhatja helyzetét a piacon, nagyobb eséllyel juthat megrendeléshez és munkaerő-problémáin is segíthet.

Környezetbarát takarítási szolgáltatással kapcsolatban elmondta, hogy a fogyasztók számára egyre fontosabbak a környezetvédelmi szempontok. A Környezetbarát takarítási szolgáltatás feltételrendszer 2015 óta azokat a környezetvédelmi és egyéb követelményeket tartalmazza, amelyek előnyösen megkülönböztetik a környezetbarát takarítást a többi takarítási szolgáltatástól. A „Környezetbarát Szolgáltatás” védjegy pedig számtalan olyan előnyt nyújt a nyertesnek, amikkel újrapozícionálhatja helyzetét a piacon, nagyobb eséllyel juthat megrendeléshez és munkaerő-problémáin is segíthet.
 


 

A takarítási szolgáltatások piacával kapcsolatban elmondta, hogy a Takarító Szolgáltatók Európai Szövetsége szerint az EU 28, valamint Norvégia és Svájc takarító szolgáltatóinak 2010. évi bevétele elérte a 65 milliárd eurót. Ez nagyjából a teljes magyar GDP 60%-75%-a. A forgalom mintegy felét az irodatakarítás adta, hívta fel a hallgatóság figyelmét az előadó.

Mint mondta a nemzeti piacok közül Németország, Franciaország, Olaszország, az Egyesült Királyság és Spanyolország takarítási piaca a legnagyobb. Ennek az öt országnak a piaca adja a teljes európai piac háromnegyedét. A magyarországi takarítási piac 500 millió eurós forgalmával a kisebb nemzeti piacok közé tartozik.

Az iparágat főképp nagyon kis vállalkozások alkotják. A 202 ezer takarítással foglalkozó európai vállalkozás három negyede 10-nél kevesebb alkalmazottal működik. Az 500 főnél többet foglalkoztató vállalatok csupán 1, 45 %-ot tesznek ki, ugyanakkor ez a mintegy 3000 cég adja a forgalom csaknem felét. Az elmúlt időszakban a vállalati méret valamelyes növekedése tapasztalható annak eredményeképpen, hogy a takarítást végző épületfenntartó vállalkozások egy része a takarítás mellett más szolgáltatásokat is kínál, fogalmazott Barta Géza ügyvezető.
 


 

A takarítási szolgáltatások egyik fontos felhasználója a közszféra, az állami és önkormányzati szektor. Az Európai Unió közintézményei évente kb. 2000 milliárd eurót költenek termékekre és szolgáltatásokra, ami az uniós GDP 19%-ának felel meg, mondta az előadó felhívva a figyelmet a zöld közbeszerzés fontosságára.

A termékcsoportnak a közbeszerzéseken belüli pénzügyi súlya és környezetvédelmi jelentősége, a termékek beszerzésétől várható környezetvédelmi javulás miatt a tisztítószerek és takarítási szolgáltatások egyike volt annak a tíz termékcsoportnak, amelyre az EU elsőként dolgozott ki zöld közbeszerzési útmutatót.

Bár a zöld közbeszerzés önkéntes szabályozó eszköz, kulcsszerepe van az EU környezetpolitikájában, az erőforrások hatékony felhasználásának, a körkörös gazdaság megteremtésében. Az EU ökocímkének egyelőre nincs a beltéri takarításra vonatkozó feltételrendszere, de a feltételrendszer kidolgozása már megkezdődött. Az ökocímke feltételrendszer kidolgozása és a korábbi, zöld beszerzési kritériumrendszer felülvizsgálata egyidejűleg, összehangoltan folyik, tette hozzá Barta Géza.

Az uniós feltételrendszer fejlesztésének irányaival kapcsolatban az ügyvezető elmondta, hogy az EU készülő feltételrendszerében a magyar feltételrendszernél nagyobb szerep jut a környezetvédelmi irányítási rendszernek. A pályázóknak ki kell építeni a környezetvédelmi irányítási rendszer alapjait. El kell készíteniük a környezeti politikát, a cselekvési tervet, a terv végrehajtásához szükséges eljárásokat, és két évente auditot is kell végezniük. Egyedül a külső hitelesítés és a regisztráció nem kötelező. A környezetvédelmi irányítási rendszer kidolgozásával ugyanakkor a pályázó nagyobb önállóságot kap a célok kitűzésére és a célok elérési módjának a meghatározására.

Az előadó hozzátette: az ökocímke megszerzésének minden új kritériumrendszer esetében kötelező feltétele a munkaügyi szabályok betartása, a kollektív szerződés, a minimálbérre vonatkozó szabályok és az ILO alapegyezmények betartása. A körkörös gazdaság céljainak megfelelően a feltételek közé nagyobb hangsúlyt kap a tartósság, az újrafelhasználhatóság.

 

www.okocimke.hu

 





További híreink >>
Energia Klub Zöldövezet TársulásKlímabarát Otthon