Egyre nehezebb környezetbarát tevékenységnek beállítani a környezetkárosítást
A 80-as években a fogyasztók csak korlátozottan fértek hozzá a cégek működésével kapcsolatos információkhoz, így a nagy értékű, megtévesztő, úgynevezett „greenwashing” reklámok gyakran célt értek. Előfordult, hogy például a csupán törvényi kötelezettségnek eleget tevő, környezeti rekultivációt végző vállalat úgy állította be a tevékenységét, mint rendkívül környezettudatos gondolkodásának megnyilvánulását, és a televíziónézők hittek neki. Bár mostanra már tájékozottabbak és tudatosabbak vagyunk, továbbra is sokan próbálkoznak.
A maguk „zöldre mosását” alkalmazó cégek gyakran manapság is igyekeznek elhitetni a tévénézőkkel vagy magazinolvasókkal, hogy elkötelezett környezetvédők, még akkor is, ha közben környezeti szempontból fenntarthatatlan gyakorlatokat alkalmaznak – hívta fel a figyelmünket az egyes iparágakban ma is alkalmazott „greenwashing” megtévesztő gyakorlatának veszélyeire ifj. Chikán Attila, az Alteo Nyrt. vezérigazgatója a Világgazdaság hasábjain.
Előfordul, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos üzeneteket más termékelőnyhöz kapcsolják, és a kettőt úgy mossák össze, mintha ugyanannak az éremnek a két oldala lenne. Például hiába mondják a távoli országokból származó egzotikus szuperételekre, hogy minden nélkülözhetetlen tápanyagot tartalmaznak, ha közben a fél világot átrepülik, a szállítással mérhető környezeti károkat okozva, hogy a tányérunkra érkezzenek.
Az alaptalan állításokkal szemben azonban ma már a korábbinál sokkal kritikusabbak vagyunk, és tájékozódásunkat jelentős mértékben segíti az immáron 3 évtizede működő minősítési rendszer, az ökocímke, valamint a megnövekedett környezettudatosság. Az Alteo nemrég végzett reprezentatív felméréséből jól látható, hogy a hazai fogyasztók 31%-a előnyben részesíti a környezetbarát termékeket, 27%-uk pedig kimondottan kerüli a nem környezetbarát cikkeket. Egyre többen tisztában vannak bolygónk sérülékenységével és azzal, hogy a cselekedeteink hatással vannak a teljes élővilágra.
Szerencsére egyre szigorúbbak a zöld állításokkal kapcsolatos szabályozások is. Itthon pár évvel ezelőtt a Gazdasági Versenyhivatal adott ki egy tájékoztató anyagot a zöldmarketingről, amelyben összefoglalta, hogy mire kell figyeljenek az etikusan tevékenykedni kívánó vállalkozások. A nagyobb cégek átláthatóságát az ESG-minősítés biztosítja, amely a vállalat tevékenységéhez fűződő kockázatokat és kockázatkezelési gyakorlatokat méri fel általános érvényű, objektív szempontok szerint. Ez utóbbi minősítést Magyarországon elsőként a fentebb idézett ifj. Chikán Attila által vezetett Alteo Energiaszolgáltató Nyrt. szerezte meg a független energiatermelők és -kereskedők, valamint a közművek szektorán belül.