Komoly versenyelőnyt jelenthet az ökocímke

2023. szeptember 20., szerda – 10:34

A KKVHÁZ Zrt. 2023. szeptember 11-i országos csúcstalálkozójának meghívott előadói elsősorban a szabályozással, a finanszírozással, a pályázatokkal, az adózással, a képzéssel és nem utolsósorban a digitalizáció kihívásaival kapcsolatos kérdésekre összpontosítottak. 

Barta Géza Róbert, a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. tanúsítási igazgatója mindezzel összefüggésben a környezettudatos vállalkozói magatartással és az európai uniós ökocímke, valamint a magyar környezetbarát termék és szolgáltatás védjegy megszerzésével elérhető versenyelőnyökre helyezte a hangsúlyt.

„Számos külpiacon alapelvárás az ökocímke megléte”

Hogy egy vállalkozás vagy akár a magyar gazdaság egésze honnan hová juthat el, azt - nem utolsósorban a fogyasztók körében egyre jobban terjedő környezettudatos szemlélet miatt – a hazai vállalkozások és jogalkotók környezetvédelemhez való hozzáállása is meghatározza – mutatott rá Barta Géza Róbert.

Magyarország nemrég közzétett, a 2022-27-es időszakról szóló Zöld közbeszerzési stratégiája, valamint a hamis zöld állítások, más néven „Greenwashing” elleni egyre határozottabb hatósági és törvényhozói fellépés egyaránt jelzi, hogy végre kedvező irányba várható elmozdulás mind hazánkban, mind az Európai Unióban. Erre a vállalkozásoknak is fel kell készülni, naprakésznek kell lenni. Az ökocímke megszerzése egyfelől egyértelmű üzenet a vállalkozó környezetvédelmi elkötelezettségéről, másfelől pedig kézzelfogható gazdasági előnyökkel jár egyre több ágazatban, ahogy azt a visszajelzések szerint egyre többen felismerik a környezetbarát védjegyre pályázó vállalkozók közül. Például azokkal szemben, akik termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal a nyugat – vagy észak – európai országokban szeretnének piacra lépni, az ökocímke megszerzése ma már alapelvárás az importőrök és megrendelők részéről.

Fotó: KKVHÁZ_1

„Országszerte hiány van az ökocímkés szálláshelyekből, pedig igény volna rá”

Európa-szerte elmondható, hogy a vásárlói igényeknek megfelelően folyamatosan növekszik például a minősítetten környezetbarát tisztítószerek és festékek száma, és évről évre több ökocímkés turisztikai szálláshelyet találhatnak maguknak az arra nyitott vendégek. Magyarországon és Somogy megyében – melynek remek lehetőségei vannak az idegenforgalom terén - mégsem elterjedt az ökocímkés száálláshely, pedig volna rá kereslet – ismertette a hazai és nemzetközi tendenciákat az előadó.

A digitalizáció – jelen konferencia másik hívószava – az internetes adatbázisoknak köszönhetően raádásul lehetővé teszi, hogy az érdeklődők könnyen rátaláljanak az ökocímkés szállásadókra. A listára természetesen az elvárásoknak megfelelő magyar szállásadók is felkerülhetnek.

A jogszabályi környezet és a piac tehát egyaránt környezetbarát irányba való elmozdulást ösztönöz, ami ráadásul – ahogy azt az előbb bemutatott néhány példából is érzékelhették - versenyelőnyként jelentkezhet. A tanúsítási igazgatóság munkatársai bármilyen ökocímkével kapcsolatos kérdésük esetén szívesen nyújt felvilágosítást – zárta figyelemfelkeltő 3 perces előadását Barta Géza Róbert tanúsítási igazgató a KKV szektor jelenéről és jövőjéről szóló konferencián.

(A konferencián elhangzott további beszédekről rövidesen ugyancsak beszámolunk.)

 

Fotó: KKVHÁZ